Malmportens tidsplan gäller – trots frågetecken

Muddringsprojektet Malmporten fortsätter enligt tidsplan. Beslutet fattades vid styrgruppens möte under tisdagen. Samtidigt råder fortsatta frågetecken rörande försäljningen av ett kajområde till LKAB och huruvida miljötillståndet är tillräckligt.

"Vi har statsstödsgranskningen som tagit tid att svara upp emot, att visa att vi inte använder skattebetalarnas pengar för enskilda företags vinst", säger Luleås kommunalråd Carina Sammeli (S)

"Vi har statsstödsgranskningen som tagit tid att svara upp emot, att visa att vi inte använder skattebetalarnas pengar för enskilda företags vinst", säger Luleås kommunalråd Carina Sammeli (S)

Foto: Klas Hallvarez

Luleå2022-12-06 15:11

Det stora muddringsprojektet Malmporten riskerade minst ett års försening på grund av nya oförutsedda omständigheter i och med den gröna industriboomen på Svartön och det omfattande arbetet med att rita om hela kajlösningen.

Ett värstascenario vore också att hela projektets miljötillstånd – som sträcker sig mellan åren 2024-2028 – skulle visa sig bli otillräckligt i och med fördröjningen.

Men nu meddelar Luleå Hamn att hela projektet ska fortsätta enligt tidsplan. 

Under tisdagen tog Malmportens styrgrupp – med representanter från Sjöfartsverket, Trafikverket, Luleå Hamn och Luleå kommun – beslut om att gå ut med den planerade upphandlingen för det nya kajområdet som planerat. 

– I så här stora projekt händer det alltid saker på vägen och vi har fått anpassa oss på studs. Jag känner en stor tilltro till alla som jobbar med det här projektet. Vi har bland annat tvingats att rita om allt på rekordtid, vilket har varit en heroisk insats av alla. Det känns skönt att vi nu har tagit ytterligare ett steg i rätt riktning, säger Luleå Hamns vd Anders Dahl i ett pressmeddelande. 

Han konstaterar att alla delar finns på plats för att fortsätta projektet enligt gällande plan – med reservation för beslut i statsstödsfrågan.

Med statsstöd menas den finansiering med offentliga medel som kan ge ett företag fördelar i förhållande till övriga konkurrenter, och därför finns regler som styr bland andra kommuners möjligheter att ge en sådan offentlig finansiering. 

Statsstöd får bara lämnas om det har godkänts av Europeiska kommissionen eller utformas enligt särskilda undantagsregler.

Rörande stadsstödet beräknades den totala kostnaden för Malmporten tidigare till cirka 2,6 miljarder kronor, varav 1,3 miljarder kronor skulle finansieras av staten via Trafikverket medan Luleå Hamn skulle stå för 1,3 miljarder kronor vilket omfattade muddringsåtgärder i hamnen, nya kajer och tillhörande infrastruktur. 

Men nu har kommunen också gått i borgen med ytterligare 0,9 miljarder kronor för att Luleå hamn behöver en helt ny, dubbelt så lång kajlösning på 1 068 meter.

Samtidigt ska alltså gruvjätten LKAB köpa loss en stor del av den nya kajen, en försäljning som nu kan komma att granskas.  

– Vi har statsstödsgranskningen som tagit tid att svara upp emot, att visa att vi inte använder skattebetalarnas pengar för enskilda företags vinst, sa Luleås kommunalråd Carina Sammeli (S) i en tidigare intervju med Norr Media

Av pressmeddelandet framgår också att muddringen av farleder, hamnområde och ny djuphamn startar 2024 och att projektet beräknas vara klart 2029/2030.

Samtidigt löper gällande miljötillstånd ut redan i maj 2028, så frågan är hur projektet förhåller sig till detta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!