Krock – vanligaste isbrytarolyckan

Isbrytarna fastnar – och blir påkörda av fartyg som inte hinner slå av farten eller gira undan. Det är den vanligaste olyckan med isbrytare, visar rapporter.

KROCK. M/S Risoluto fick 2011 ett stort hål efter att ha kört in i isbrytaren Atle med nio knops fart.

KROCK. M/S Risoluto fick 2011 ett stort hål efter att ha kört in i isbrytaren Atle med nio knops fart.

Foto: Maria Ekman

LULEÅ2016-02-04 10:39

Bottenviken är nu nästan helt täckt av is, och isbrytarna är ute för att hjälpa fartyg att ta sig till svenska och finska hamnar.

För att lyckas ta sig genom isen måste isbrytaren och det fartyg som får assistans ligga mycket närmare varandra än normalt.

– I vissa lägen kan ett kalkylerat risktagande vara den enda förutsättningen för att överhuvudtaget få fram fartygen, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Men ibland blir det alldeles för nära. Vid fyra tillfällen de senaste fem åren har det inträffat kollisioner.

I mars 2011 fastnade Atle i ett trögt isområde och tappade fart. Atles styrman varnade Risoluto, som gick bakom, men det tunga fartyget han inte undan, utan fortsatte med hög fart rakt in i isbrytaren.

LÄS MER: Våldsam krasch

Liknande krockar har inträffat vid fyra tillfällen, enligt olycksrapporter som NSD begärt ut från Transportstyrelsen.

– Det är inte speciellt vanligt, men det kan inträffa. Kollisioner är lite av extremfall. Det är inget som är vardagligt, säger Tomas Årnell.

De nästan 8000 ton tunga isbrytarna är förstärkta, och klarar sig vanligtvis utan större skador. Fartygen kan det gå sämre med. Risolutos för fick ett stort hål. I en annan kollision, där nederländska Salsa krockade med Atle fick Salsa en intryckning i bogen och ett spräckt ankare.

Fartyget fick gå enkel resa till Tallinn för reparation.

Tryggve Ahlman, sjösäkerhetsansvarig på Svensk sjöfart, anser att det är komplicerat att följa en isbrytare.

– Man får köra på nästan full maskinstyrka för att komma igenom isen. Sedan blir det stråk med öppna vatten och då får man en väldig fart. Man måste vara observant på de här variationerna, säger han.

LÄS MER: Isbrytare och pråm i kollision

Isbrytarna är trots allt ganska sällan inblandade i olyckor. Åtta olycksrapporter har kommit in till Transportstyrelsen de senaste fem åren. Av dessa handlar fyra om kollisioner med andra fartyg, som alltså är den vanligaste olyckan.

Statens haverikommission har fått information om krockarna, men ingen av dem har lett till en utredning. Mikael Karanikas, utredningsordförande, uppger att det beror på att incidenterna inte varit tillräckligt allvarliga.

Tomas Årnell, isbrytardirektören, pekar på att Sjöfartsverket informerar alla fartyg om att man deltar på egen risk.

– Vi varnar för att detta skulle kunna ske. Vi kräver att fartygen ska ha viss förstärkning och viss maskinkraft för att kunna manövrera på ett säkert sätt, och för att undvika olyckor.

Isbrytarkrockar

FAKTA

Här är de krockar som inträffat de senaste fem åren:

20 januari 2011. Fartyget Salsa kör på Atle, som är på väg in mot Haraholmen.

11 februari 2011. Ale krockar med fartyget Aspen i Vänern. Isbrytaren kör in i en snötäckt vall och fastnar.

7 mars 2011. Atle fastnar i ett trögt isområde och tappar fart. Fartyget Risoluto, som går bakom, kan inte väja i tid, utan kolliderar med isbrytaren.

8 februari 2014. Atle kommer in ett trögt område. Bakom kommer bogserbåten Steel, som kör in i isbrytarens akter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!