Bottenviken är nu nästan helt täckt av is, och isbrytarna är ute för att hjälpa fartyg att ta sig till svenska och finska hamnar.
För att lyckas ta sig genom isen måste isbrytaren och det fartyg som får assistans ligga mycket närmare varandra än normalt.
– I vissa lägen kan ett kalkylerat risktagande vara den enda förutsättningen för att överhuvudtaget få fram fartygen, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.
Men ibland blir det alldeles för nära. Vid fyra tillfällen de senaste fem åren har det inträffat kollisioner.
I mars 2011 fastnade Atle i ett trögt isområde och tappade fart. Atles styrman varnade Risoluto, som gick bakom, men det tunga fartyget han inte undan, utan fortsatte med hög fart rakt in i isbrytaren.
Liknande krockar har inträffat vid fyra tillfällen, enligt olycksrapporter som NSD begärt ut från Transportstyrelsen.
– Det är inte speciellt vanligt, men det kan inträffa. Kollisioner är lite av extremfall. Det är inget som är vardagligt, säger Tomas Årnell.
De nästan 8000 ton tunga isbrytarna är förstärkta, och klarar sig vanligtvis utan större skador. Fartygen kan det gå sämre med. Risolutos för fick ett stort hål. I en annan kollision, där nederländska Salsa krockade med Atle fick Salsa en intryckning i bogen och ett spräckt ankare.
Fartyget fick gå enkel resa till Tallinn för reparation.
Tryggve Ahlman, sjösäkerhetsansvarig på Svensk sjöfart, anser att det är komplicerat att följa en isbrytare.
– Man får köra på nästan full maskinstyrka för att komma igenom isen. Sedan blir det stråk med öppna vatten och då får man en väldig fart. Man måste vara observant på de här variationerna, säger han.
LÄS MER: Isbrytare och pråm i kollision
Isbrytarna är trots allt ganska sällan inblandade i olyckor. Åtta olycksrapporter har kommit in till Transportstyrelsen de senaste fem åren. Av dessa handlar fyra om kollisioner med andra fartyg, som alltså är den vanligaste olyckan.
Statens haverikommission har fått information om krockarna, men ingen av dem har lett till en utredning. Mikael Karanikas, utredningsordförande, uppger att det beror på att incidenterna inte varit tillräckligt allvarliga.
Tomas Årnell, isbrytardirektören, pekar på att Sjöfartsverket informerar alla fartyg om att man deltar på egen risk.
– Vi varnar för att detta skulle kunna ske. Vi kräver att fartygen ska ha viss förstärkning och viss maskinkraft för att kunna manövrera på ett säkert sätt, och för att undvika olyckor.