Arvidsson var i tisdags och tittade närmare på det Gibraltarflaggade fartyget som sedan måndagskvällen ligger i Victoriahamnen i Luleå, där det har reparerats provisoriskt.
Hålet i skrovet är cirka fyra gånger två meter och ska inte täckas för.
Risoluto går i dag söderut med sin last, som består av pappersmassa.
På väg till ett varv
- Fartyget får vissa väderrestriktioner, men i övrigt klarar det sig som det är. Hon ska till ett varv någonstans i Östersjön och repareras, säger Kant Arvidsson.
Risoluto, på väg från Finland med destination Portugal, körde bakom isbrytaren Atle när olyckan inträffade.
Enligt Atles kaptens anmälan, som är inskickad till Sjöfartsinspektionen i Norrköping, körde isbrytaren fast i en vall.
Styrman ropade åt Risoluto att gira hårt styrbord i rännan men fick ingen reaktion. Sammanstötningen inträffade
utanför Malören och blev våldsam.
- Risolutos befälhavare berättade att de hade blivit tillsagda att köra för full fart bakom isbrytaren. När det blev stopp hade de inte en chans att ta sig ur rännan, säger Kent Arvidsson.
Försäkringsbolagen betalar
Något efterspel är knappast att vänta.
- Nej, det är konstaterat vad som hänt. Ingen person har skadats och troligen kan ingen lastas för detta. Det är inte helt ovanligt att sådana här saker händer och det blir knappast någon utredning, säger Arvidsson.
Vem får betala kalaset?
- Försäkringsbolagen.
Skadorna på Atle begränsade sig till en intryckning i styrbords akter och en gummifender som lossnade.
Risoluto ägs av Österströms rederi i Norrköping.