Muddringen i närbild – följ med ut till muddringsfartygen

Simson, Magnor och Gateway. Där har ni namnen på de tre muddringsfartyg som sedan början av juli jobbar febrilt med den första etappen av projektet Malmporten. Vi följde med ut för en titt på grävandet.

Mudderverket Magnor är världens största. Med en vikt på 1000 ton och skopor på upp till 42 kubikmeter i storlek gräver verket ned till 24 meters djup. Totalt kommer 21 miljoner kubikmeter muddermassor att hanteras i projektet. Volymen motsvarar cirka 37 fyllda Globenarenor.

Mudderverket Magnor är världens största. Med en vikt på 1000 ton och skopor på upp till 42 kubikmeter i storlek gräver verket ned till 24 meters djup. Totalt kommer 21 miljoner kubikmeter muddermassor att hanteras i projektet. Volymen motsvarar cirka 37 fyllda Globenarenor.

Foto: Viktoria Berglund

Luleå2024-08-15 17:00

Det jobbas i tolvtimmarspass till havs. De tre muddringsfartygen Simson, Magnor och Gateway knyter ungefär 165 personer till sig just nu som arbetar med att göra farleden in till Luleå djupare. 

– Underbart att se allt hända, säger Rens Simpelaar, holländsk platschef.

Han jobbar för Malmporten dredging contractors, MDC, och har arbetat med flera muddringsprojekt runt om i världen. Nu är han med och förvandlar Luleå till Sveriges andra största hamnstad, näst efter Göteborg. Men det är ett par år bort. Muddringen som nu sker ska göra farleden ungefär sex meter djupare, så den går från att vara elva meter djup till att bli 17.

– Vi kommer jobba här till slutet av oktober. Staben består av flera nationaliteter och vi jobbar elva dagar, för att sedan vara lediga i elva dagar.

undefined
Rens Simpelaar, 42, är platschef på Malmporten dredging contractors HB som är entreprenören som har hand om muddringen i första etappen, fram till sista oktober. "Vi hoppas förstås få förtroendet fortsätta muddra även kommande år". berättare holländaren som pendlar mellan Luleå och hemlandet i år.
undefined
Sjökortet visar att muddringsfartygen (de gröna pilarna) just nu jobbar en bit utanför Junkön.
undefined
Luleå hamn genom båten Skyes ruta.
undefined
Magnor muddringsfartyg

När vi passerat hamnen, Klubbviken och Junkön börjar vi skymta skopor som åker upp och ner, skopor som rymmer mellan 20 och 42 kubik. 

– Men det är hårt här, så i dag kör vi med de mindre skoporna, säger Max Bjurström från Sjöfartsverket som är övergripande projektledare för muddringen.

De tre muddringsfartygen jobbar lite olika. Två av dem skopar upp muddringsmassorna medan den tredje dammsuger botten med en slags sug. 

– Den där, Gateway, suger innan de andra två kommer och gräver. Gateway kan bara ta hand om lösa massor. De andra två tar hur stora block som helst från botten men Gateway kan bara ta upp till ett människohuvud i storlek, berättar Max Bjurström.

undefined
Max Bjurström från Sjöfartsverket är övergripande projektledare för muddringen.

Filip Johansson är skeppare för dagen. Han kör ut besättning till muddringsfartygen morgon och kväll och kan farleden utan och innan. 

– Det är ett roligt jobb, säger han, som är född i Murjek men valde ett liv till havs via företaget Dykab i Luleå.

Som det är idag kan fartyg inte gå fullt lastade eller lasta fullt vid kaj i Luleå eftersom det är för grunt i hamnen och farlederna här. Men när muddringen är över och djuphamnen är byggd ska även de största fartyg som seglar på Östersjön kunna gå in i Luleå. 

undefined
Muddringen av Sandgrönnleden, Sandöleden och den nya djuphamnen är en avgörande del av projektet i att bygga ut hamnen. Här ses Simson, ett av världens största muddringsfartyg jobba loss.

– Som det är nu tar vi upp massor och lägger dem på utnämnda ställen i havet, bland annat i håligheter som är rester från Stålverk 80-projektet. Men nästa år kommer det grävas mer miljöfarligt avfall och det kommer köras in till hamnen för att fylla ut nya landmassor där, berättar Max Bjurström.

Muddringen som görs beräknas enligt Burström bestå i 40 till 60 år och beräknas vara klar 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!