Det jobbas i tolvtimmarspass till havs. De tre muddringsfartygen Simson, Magnor och Gateway knyter ungefär 165 personer till sig just nu som arbetar med att göra farleden in till Luleå djupare.
– Underbart att se allt hända, säger Rens Simpelaar, holländsk platschef.
Han jobbar för Malmporten dredging contractors, MDC, och har arbetat med flera muddringsprojekt runt om i världen. Nu är han med och förvandlar Luleå till Sveriges andra största hamnstad, näst efter Göteborg. Men det är ett par år bort. Muddringen som nu sker ska göra farleden ungefär sex meter djupare, så den går från att vara elva meter djup till att bli 17.
– Vi kommer jobba här till slutet av oktober. Staben består av flera nationaliteter och vi jobbar elva dagar, för att sedan vara lediga i elva dagar.
När vi passerat hamnen, Klubbviken och Junkön börjar vi skymta skopor som åker upp och ner, skopor som rymmer mellan 20 och 42 kubik.
– Men det är hårt här, så i dag kör vi med de mindre skoporna, säger Max Bjurström från Sjöfartsverket som är övergripande projektledare för muddringen.
De tre muddringsfartygen jobbar lite olika. Två av dem skopar upp muddringsmassorna medan den tredje dammsuger botten med en slags sug.
– Den där, Gateway, suger innan de andra två kommer och gräver. Gateway kan bara ta hand om lösa massor. De andra två tar hur stora block som helst från botten men Gateway kan bara ta upp till ett människohuvud i storlek, berättar Max Bjurström.
Filip Johansson är skeppare för dagen. Han kör ut besättning till muddringsfartygen morgon och kväll och kan farleden utan och innan.
– Det är ett roligt jobb, säger han, som är född i Murjek men valde ett liv till havs via företaget Dykab i Luleå.
Som det är idag kan fartyg inte gå fullt lastade eller lasta fullt vid kaj i Luleå eftersom det är för grunt i hamnen och farlederna här. Men när muddringen är över och djuphamnen är byggd ska även de största fartyg som seglar på Östersjön kunna gå in i Luleå.
– Som det är nu tar vi upp massor och lägger dem på utnämnda ställen i havet, bland annat i håligheter som är rester från Stålverk 80-projektet. Men nästa år kommer det grävas mer miljöfarligt avfall och det kommer köras in till hamnen för att fylla ut nya landmassor där, berättar Max Bjurström.
Muddringen som görs beräknas enligt Burström bestå i 40 till 60 år och beräknas vara klar 2030.