Skolmaten får både ris och ros av gymnasieeleverna Andreas Granath, Vedad Coric och Fanny Jonsson. De med i skolans elevråd och ibland dyker det upp klagomål på skolmaten som de diskuterar på mötena. Problemen brukar inte gälla maten utan praktiska bitar som schemaläggning och lunchkön som kan ringla upp till andra våningen om det serveras en populär maträtt.
– Den situationen är inte så kul om du har 40 minuter rast, säger Andreas Granath.
De är rörande överens om att kryddningen borde bli bättre, och de tror att fler skulle äta skolmaten om den smakade mer. Men överlag är de nöjda med maten som serveras i skolan. Bland annat gillar de att det är möjligt att välja mellan olika rätter och att det serveras vegetarisk mat.
– Skolan är nog ett väldigt bra verktyg för att lära elever att äta vegetariskt, säger Andreas Granath.
Men det finns en skepsis gentemot skolmaten bland eleverna, menar de.
– Det är cool att klaga, det blir en gemenskap som man kan knyta an till, säger Andreas Granath.
Att fängelsemat är bättre än skolmaten att maten som serveras i skolan är billig och ihopslängd är några av fördomar som de tre eleverna stöter på i skolan.
– Det är 90 procent högre chans att bli sjuk om man äter skolmaten var ett rykte som någon försökte sprida på min högstadieskola, säger Vedad Coric.
NSD/NK har frågat 84 elever i sexan, nian och gymnasiet vad de tycker om skolmaten. De flesta tyckte inte att skollunchen var god, och menade att de vill ha mer mat som de känner igen och att den befintliga maten ska kryddas mer. "Mer vanliga rätter och inte massa konstiga grytor", skrev en gymnasieelev i enkäten. 22 elever tyckte att skolmaten var bra, framför allt salladsbordet som fick tummen upp av 35 elever. Bara sju av de tillfrågade eleverna sa att de blev påverkade om kompisen sa att maten var äcklig.
Varför skolmaten dras med ett dåligt rykte vet inte Andreas, Vedad och Fanny. Men de slår fast att dagens situation handlar om attityd, och att det ligger hos eleverna att ändra på den.
– Man är nästan indoktrinerad i att tänka att skolmaten är inte är bra. Vi behöver bete oss mer vuxet och inte ha förutfattade meningar, säger Andreas Granath.
– Vi börjar inte skolan med att tro att maten är dålig, det kommer sen. Maten är gratis och jag kan äta hur mycket jag vill, tänkt vad alternativet hade varit – skolmaten är ett privilegium, fyller Fanny Jonsson i.
Läs de tidigare delarna