Billigare biobesök – men ingen rusning

Sedan i mitten av mars har biljettpriserna för att gå på bio i Luleå sänkts till 99 kronor oavsett film. Detta i ett försök att locka fler besökare till salongerna, men någon jätterusning har inte märkts av. "Tyvärr inte", enligt biografchefen Hanna Goding.

Hanna Goding på Filmstaden i Luleå berättar att de inte märkt av någon anstormning av personer som vill in i salongerna.

Hanna Goding på Filmstaden i Luleå berättar att de inte märkt av någon anstormning av personer som vill in i salongerna.

Foto: Magnus Tosser

Luleå2024-08-31 00:01

Som vi tidigare berättat håller Filmstadens biograf i Luleå på att genomgå en del förändringar. Stolar har klätts om och samtidigt är biografen en av ett antal utvalda där biljettpriset tillfälligt sänkts, i ett försök att locka in fler besökare. Hanna Goding som är biografchef i Luleå berättar att det inte blivit någon rusning efter biljetter.

– Tyvärr inte, det hade ju varit toppen om vi hade haft fullsatt hela tiden, men det är svårt att veta hur många som hade kommit om vi inte hade haft de här priserna, säger Hanna Goding.

undefined
Hanna Goding på Filmstaden i Luleå berättar att de inte märkt av någon anstormning av personer som vill in i salongerna.

Några exakta siffror på huruvida testet med sänkta priser varit lönsamt eller inte kan Hanna Goding inte ge.

– Jag kan tyvärr inte ge någon feedback på om det har gått bättre eller inte besöksmässigt, för jag har inte fått någon sådan feedback. Teamet som analyserar datan jämfört med hur det går på andra biografer har inte återkopplat till mig än.

Inom en kategori har de dock märkt av en effekt. Åtminstone känns det så.

– Däremot kan vi på biografen märka att det känns som att folk köper mer i kiosken. Eftersom att vi inte har något annat att jämföra med känns det väl mest av där.

undefined
När det kommer till kioskförsäljningen är magkänslan att besökarna köper mer snacks än förr.

Hon är osäker på om Filmstaden verkligen lyckats med att nå ut med budskapet om att det inte är så dyrt som många kanske tror att gå på bio i Luleå.

– I början så körde vi en stor kampanj till exempel på Smedjans fasad och på reklampelare och sånt. Men jag tror inte att den nådde så många som man ville. Vi har försökt påminna på vårt egna instagramkonto, men vi har inte supermycket följare. Man hade nog kunnat göra mer för att nå ut, men frågan är ju då hur mycket företaget vill satsa på att göra reklam för något när vi får in mindre pengar. Det är ju tyvärr inte jag som bestämmer över reklaminsatserna.

För tillfället har biografen ett färre antal visningar än normalt i Luleå. Detta då biografen alltjämt håller på att renoveras. Just nu byts takbelysningen ut i flera salonger.

– Det innebär att vi bara har öppet hälften av dem just nu, men det kommer att bli mycket bättre ljus. Arbetet går framåt och om typ två veckor ska det vara färdigt, säger Hanna Goding.                                                

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!