Det är många projekt igång samtidigt som också skapar problem.
– Det är rörigt, och det är mycket som pågår. Det kommer vara rörigt hela sommaren och förhoppningsvis blir det bättre till hösten och vinter. Sedan blir det nog rätt illa nästa sommar igen, säger Joel Rosing, trafikplanerare på Kiruna kommun.
Beredandet av vägen inför kyrkoflytten innebär bland annat att delar av den tidigare matarleden, Lombololeden, är stängd. Samtidigt pågår andra arbeten, som ett stort fjärrvärmearbete i gamla centrum och anläggande av vägar i nya centrum.
– När man stänger en så stor genomfartsled som Lombololeden så är det inte mycket man kan göra, trafiken kommer ta vägen någonstans. Dessutom är korsningen Malmvägen-Adolf Hedinsvägen, där alla åker, en väldigt känslig trafikplats, säger Rosing.
Gör ni något för att mildra det här?
– Vi gör det vi kan, vilket inte alltid är jättemycket. Med kyrkoflytten så har man öppnat upp Brandmästarvägen mot Malmvägen för att få lite bättre trafikflöden i stan. Sedan finns det problem som uppstår på grund av att nya Kiruna inte har ett färdigt gatunät än. De vägar som kommer finnas i framtiden hade underlättat nu, säger Joel Rosing.
Ibland kan ett förbättringsarbete också skapa mer tillfälligt trafikkaos.
– Vi har ett löpande arbete med trafiksäkerhetsåtgärder. Men det handlar en del om var man kan satsa och hur man gör det, så man inte bygger på trafikkaoset. Samtidigt som man ändå för arbetet med stadsomvandlingen framåt.
Enligt LKAB väntas en del av Lombololeden, etapp 5, öppnas i augusti/september, tidigare än tänkt.
Trafikplaneraren Joel Rosing tror på en stor förbättring inne i nya stan efter sommaren då vägar där görs färdiga, med ytskikt och trottoarer.
Han berömmer Kirunaborna för deras tålmodighet.
– Kirunaborna generellt klagar inte så mycket. De borde kanske klaga mer egentligen. Det är superrörigt i hela stan. Jag vet inte om de har vant sig vid att saker inte funkar som det ska, men det blir ju så när det är mycket som pågår i en liten stad. De är tålmodiga.
Om vi fortsätter i rusningstid, in i nya centrum, stannas trafiken ofta upp. Bussarna stannar för av- och påstigning utanför stadshuset. Då kan ingen köra förbi. Något som diskuterats på sociala medier.
– Det har väckt en del diskussioner. Men åtgärden har den trafiklugnande effekt som var tänkt från början, även om det kan bli lite mer köbildning just vid rusningstid, säger Joel Rosing.
Mikael Ögren jobbpendlar just nu till Kiruna från Luleå.
– Man ser köbildningen från gymmet. Jag brukar studera det från löpbandet. Jag förstår tanken med att minska olycksrisken när man stoppar trafiken för bussarnas av- och påstigning, men samtidigt är det en stor genomfartsled.
Hur tycker du det är att köra i stan?
– Jag håller mig här i nya centrum. Om man ska ner till det gamla centrumet, då är det nya upptäckter varje dag, säger Mikael Ögren.
Utanför Coop på Lappgatan i gamla centrum är gatorna upprivna i fjärrvärmeprojektet.
– Man får ta det som det är och göra det bästa. Men det är nog mer besvärligt för dem som kör bil i stan, säger gångaren Ragnhild Nilsson.
Nils Eriksson kommer ut från affären.
– Det är lite tjorvigt nu. Det är på flera platser det är vägarbeten, men det är klart det måste ju göras.
Påverkar det dig?
– Inte så mycket, man blir van. Men jag förstår om det påverkar andra.