Känt spårfel orsakade urspårning på Narvik station

I mars förra året spårade ett fullastat malmtåg ur inne på Narvik station. Anledningen till urspårningen var ett känt spårfel som inte åtgärdats. Det meddelar nu den norska Haverikommissionen.

Norska Haverikommissionen har utrett urspårningen som skedde i mars 2023 inne på Narviks stationsområde.

Norska Haverikommissionen har utrett urspårningen som skedde i mars 2023 inne på Narviks stationsområde.

Foto: Statens Havarikommisjon (SHK)

Kiruna2024-03-18 19:00

Det fullastade malmtåget var på väg till terminalen i Narviks hamn. Urspårningen startade med vagn nummer fyra och det pressades på bakifrån av tunga malmvagnar, där det lutar in mot stationen. 24 av 68 vagnar spårade ur, och det blev stora skador på spåret. 

undefined
En av de välta malmvagnarna.

Enligt norska Haverikommissionen som utrett urspårningen så fanns det ett spårfel som Bane Nor, det statliga bolaget som ansvarar för drift och underhåll på järnvägsnätet i Norge, visste om. 

”I urspårningsområdet hade det över längre tid funnits krävande grundförhållanden och ett känt spårfel som ökade urspårningsrisken. Men Bane NOR SF har inte lyckats åtgärda det permanent”, skriver Haverikommissionen.

Ett större ombyggningsprojekt på stationen 2023-2025 skulle lösa de här problemen, men pausades av Bane Nor på grund av ekonomin. Den norska haverikommissionen råder nu Bane Nor att göra en riskbedömning av de stoppade åtgärderna och se över behoven av kompensation. 

– Vi har vetat om problemen i det här området, och det har gjorts åtgärder men de har inte varit tillräckliga för att undvika urspårning. Det är lärdomen vi måste ta efter den här händelsen, säger Thor Brækkan, regiondirektör Bane Nor, till den norska tidningen Fremover.

Ombyggnadsprojektet är fortsatt pausat på grund av att priset vid upphandlingarna övergår den planerade budgeten. 

– Vi ska se till att spåret är säkert och se till att åtgärder görs, säger Thor Brækkan till Fremover.

LKAB hade efter händelsen ett helstopp i två och ett halvt dygn. Efter ytterligare sex dygn rullade tågen som vanligt.

– Vi vet att det är stora underhållsbehov på Malmbanan, det vet vi alla om. Det är något som måste bli gjort. Det viktiga är att vi kraftsamlar tillsammans, kommenterar Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB, Haverikommissionens rapport.

I spårtillgångsavtalen mellan Bane Nor och de som kör på järnvägen på den norska sidan finns avtalat om ersättning vid sådana här tillfällen.

– Det regleras i avtal. Men vi vet att Malmbanan är i stort behov av åtgärder, det viktiga nu är att vi kraftsamlar tillsammans och ser på hur vi kan göra det på bästa sätt, säger Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB.

Exakt var vagnarna började köra ur gick inte att se. Norska Haverikommissionen undersökte också vagnarna grundligt utan att hitta något på dem som kunde förklara urspårningen.

undefined
Narvik bangård i dag, i närheten av där urspårningen skedde för ett år sedan.
Urspårningen i Narvik

Söndag 12:e mars 2023 spårar det fullastade malmtåget ur på Narvik station. 

Tåget var 746 meter långt och vägde 8461,5 ton. Av 68 vagnarspårade 24 ur. 

Det blev omfattande skador på både vagnar och infrastruktur. 

Källa: Statens Havarikommisjon

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!