Det var söndagen den 12 mars som ett malmtåg från Kiruna spårade ur vid Narviks station. Av totalt 68 vagnar spårade 24 ur.
Eftersom olyckan skedde på norska sidan var det den norska haverikommissionen som kallades till platsen. Deras utredning är inte klar än.
LKAB hade ett helstopp i två och ett halvt dygn, efter ytterligare sex dygn rullade tågen som vanligt berättar Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB.
– Så varje tåg har nu 24 färre vagnar för de är inte tillbaka i trafik än. Och med ett tåg på 68 vagnar är 24 ganska mycket. Dessutom har vi konstaterat att vi måste skrota sex av dem, de är i för dåligt skick. Så klart kostar det på när sånt här händer. Varje vagn går på runt 2,5 miljoner.
Men den här urspårningen blir inte alls lika kostsam som den utanför Gällivare för ett och ett halvt år sedan.
– Den skedde i otillgänglig terräng på ett enspårigt ställe, så där tog det tid innan vi var ikapp. På Narvik station finns fyra spår vilket gjorde att vi kunde stöka undan snabbare. Hade tåget däremot spåret ur någonstans innan stationen, där det bara är enkelspår, hade det varit katastrof, menar Bjurholt.
Nu gäller det att hämta ikapp den trafik de förlorat, och de är på god väg.
– Vi har kunnat köra igen en hel del nu. Vi kör vanligtvis nio tåg per dygn till Narvik, nu har vi vissa dygn legat på elva.