Därför omkom Einar, 18, i flygolyckan

Vid 250 kilometer i timmen bröts flygplanets vingar. Piloten sköt ut sig, men eleven blev kvar. Nu har svaren kommit om den tragiska olyckan på sjön Paittasjärvi förra året.

Foto:

KIRUNA2016-04-07 09:57

Det var i början av april förra året som 18-åriga Einar Holme omkom i en segelflygsolycka på sjön Paittasjärvi i närheten av Pirttivuopio. Nu har haverikommissionen kommit med sin slutrapport om varför olyckan inträffade.

Läs mer: Efter olyckan - kritik från de anhöriga

Flygningen var en provlektion med eleven Einar Holme och en pilot. Flygplanet bogserade upp från den frusna sjön Paittasjärvi och steg till 2 400 meter över marken. En annan pilot, som flugit en timme tidigare, hade rapporterat att det var molnigt med höjdvindar på 120 kilometer i timmen.

Läs mer: Passageraren hittad död

Enligt rapporten kom piloten för nära ett moln och girade. Vid vänstersvängen hamnade planet i ett annat moln och piloten förlorade kontrollen. Flygfarten ökade då snabbt och den högsta tillåtna farten flygplansmodellen, 248 kilometer i timmen passerades, med höga G-belastningar.

Läs mer: Hon flög med olycksplanet

Piloten har uppgivit att fartmätaren pekade rakt upp, utanför skalan och att han då fällde ut planets luftbromsar. Detta resulterade i att båda vingarna bröts sönder.

Piloten beordrade då eleven att hoppa och lämnade själv flygplanet när han såg att eleven hade händerna på huvens nödfällningsreglage. Av någon anledning blev dock Einar Holme kvar i planet och omkom när det slog i marken. Piloten klarade sig med lindriga skador.

Läs mer: Teorin - planet bröts på hög höjd

Haverikommissionen menar att det finns två bidragande orsaker till att olyckan. En var att den föreskrivna utbildningsnivån för instruktören var för låg i förhållande till flygningens svårighetsgrad. Den andra var att piloten saknade utbildning för åtgärder om de visuella referenserna förloras.

– En möjlig orsak kan dock ha varit att utbildningssituationen tog en för stor del av instruktörens kapacitet, vilket ledde till att risken med att flyga nära molnen inte uppmärksammades i tid, säger utredaren Sakari Havbrandt i rapporten.

– Det finns olika grader av instruktörer och det här handlar om den lägsta graden. Det har lite för lite utbildningen tycker vi. Segelflygförbundet, som har hand om tillsynen på delegation från Transportstyrelsen, avser att göra något åt det här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om