Hon flög med olycksplanet

Hon flög i det havererade planet för några dagar sedan. "Jag upplevde att det var väldigt tryggt och stabilt", säger Stina Jakobsson.

utredning pågår. Redan dagen efter flygolyckan, där en 18-årig man omkom, började haverikommissionen sin utredning av kraschen.

utredning pågår. Redan dagen efter flygolyckan, där en 18-årig man omkom, började haverikommissionen sin utredning av kraschen.

Foto: Stina Jakobsson

Kiruna2015-04-07 16:03

YOUTUBE: Här kan ni se Stina Jakobsson flyga i olycksplanet.

Stina Jakobsson var på fredagen i Pirttivuopio och flög med det segelflygplan som havererade på måndagskvällen. Hon hade åkt dit för att prova på något nytt, det var första gången hon flög med ett segelflygplan. Hon hade tänkt flyga även under lördagen men vädret var då för dåligt. Hon hade precis kommit hem då hon fick höra om olyckan.

– Det är jätte tragiskt att det blev sådär, säger hon.

Hon upplevde flygarna som mycket säkerhetsmedvetna och noggranna.

– När man flyger det där får man gå igenom hur man tar bort huven, hur man tar sig lös och hur man drar i fallskärmen. Jag kan tänka mig att om planet kom i spinn kan det varit ganska svårt att ta sig ur, säger Stina Jakobsson

Stina Jakobsson har en teori om att olyckan skulle ha kunnat orsakas av att de kommit in i ett moln.

– Kommer man in i moln kan ett sådant där plan brytas sönder. Det är sådan lyftkraft, säger hon.

Vad som orsakat olyckan är dock ännu inte fastställt.

Jakobsson är inte rädd för att flyga igen.

– Jag ångrar absolut inte att jag var uppe och flög, jag fick prova lite grann att flyga och tyckte det verkade svårt. Det måste nog till mycket träning innan man känner planet, säger Jakobsson.

Statistik från transportstyrelsen visar att det är ovanligt med allvarliga olyckor med segelflygplan. Sedan 2000 har sju personer omkommit i olyckor med segelflygplan. Under samma period har nio personer skadats allvarligt, enligt statistik från Transportstyrelsen. Sammanlagt var det 127 olyckor med segelflygplan mellan perioden 2000-2013.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!