Prognosen är att det kommer fattas omkring 100 000 lärare inom fyra år. Antalet behöriga elever till gymnasiet sjunker. Men Kalixläraren Mats Rönnberg är inte den som "sitter stilla i båten medan den sjunker" som han själv uttryckte det i den här artikeln i NSD:
LÄS MER: Kalixlärare om skolkrisen
Han har flera förslag på hur skolan kan förändras för att uppnå bättre resultat och göra läraryrket med attraktivt. Han skrev dessa synpunkter i ett mejl till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) den 16 september förra året, men fick då inget svar.
Men NSD:s artikel spreds och nådde så småningom regeringskansliet.
– Den politiskt sakkunnige hos utbildningsministern ringde i förra veckan och bad att jag skulle skicka om mitt mejl eftersom Fridolin inte hittade igen det . Så jag skickade det igen och hoppas få gehör.
En viktig fråga för Mats Rönnberg är att alla lärare ska arbeta under samma kollektivavtal.
– Jag hoppas att lärarkåren ska kunna närma sig ett gemensamt avtal. Idag jobbar alla lärare under helt olika avtal, men jag vill att vi ska jobba efter samma avtal, det är mitt mål.
Han förespråkar också att skolan ska organiseras på ett sådant sätt att lärarnas planeringstid ska ligga på tider då eleverna inte är i skolan, till exempel på eftermiddagarna eller när eleverna har lov.
– När eleverna är på skolan ska vi lärare finnas till hands, det tycker jag är en självklarhet. Vi har inga direkta lov, utan använder istället loven till planeringstid.
Mats Rönnberg jobbar på Djuptjärnsskolan i Kalix och tycker mycket om sitt yrke, men ser att kollegor på andra skolor börjar bli trötta.
– Vår skola fungerar än så länge bra, men vi kan inte ha det som vi har idag. Vi måste försöka tänka om ifall vi ska kunna ge eleverna det de behöver.