Mats Rönnberg är lärare i idrott, resurs och arbetar inom särskolan.
Han har arbetat i förskola, fritidshem och skola i över 20 år, först i södra Sverige och sedan många år i Kalix.
– Att vara lärare är ett levande yrke, vi måste anpassa oss efter verkligheten. Om det vi gör inte fungerar måste vi snabbt hitta konkreta lösningar.
Mats Rönnberg ifrågasätter ferietjänsterna som han anser är ett hinder för att skolan ska kunna klara sitt uppdrag i framtiden:
– Veckorna då eleverna har lov ges möjlighet att ta igen arbete som släpar efter, styra upp planering och dokumentation. Under sportlov och höstlov kunde vi ha alla utvecklingssamtalen, då skulle vi slippa att det stör annan tid. Vi skulle bli betydligt effektivare i vårt arbete genom att lägga om arbetstiderna.
”Det är en mycket het potatis” säger Mats Rönnberg om det kontroversiella förslaget att lärarna ska ha mer undervisningstid.
– Vi är en unik yrkesgrupp med två olika fackförbund och alla vi som jobbar inom skolväsendet arbetar efter helt olika avtal.
– Lärare ska finnas till hands då eleverna är i skolan och planeringstiden ska ligga efter det att eleverna slutat för dagen.
"Jag har arbetat i en sådan skolform i nio år, vi pedagoger hade reglerad arbetstid mellan kvart i åtta på morgonen och kvart över fyra på eftermiddagen. Eleverna hade schemalagd tid mellan 8-14 varje dag och vi fanns där för elever som ville jobba kvar efter skolans slut. Skolan var näst intill läxfri om eleven gjorde det den skulle på lektionstiden. Vi hade bra resultat på de nationella proven, det var där vi kunde mäta kunskaperna med övriga landet", säger Mats Rönnberg.
Mats Rönnberg föreslår också att varje skolas rektor ska kunna flytta lärarresursen till den skola där den för stunden bäst behövs.
Idén är att eleverna inte behöver ha ett låst veckoschema, de kan exempelvis ha ett rullande treveckorsschema med mer matematik den ena veckan medan den andra innehåller mer praktiska ämnen.
– De behöriga lärarna blir färre och genom att vi är mobila kan vi arbeta på flera olika skolor och eleverna får den kunskapen som vi är skyldiga att ge dem.
En annan idé är att elever på högstadiet inte ska ha tillgång till datorer hela dagen.
– Inledningsvis kunde vi ha datorfria raster, så småningom datorfria dagar. Förr fanns det speciella datorrum för arbetet med dator och många elever skulle må bra av att inte ha det störmoment som datorn innebär, säger Mats Rönnberg.