Taxiföretagare rasar mot vägsaltet

Taxiföretagaren Kjell Lindenhall i Gällivare har fått nog av saltet längs E 10:an. "Det är besvärligt och förstör så mycket", säger han.

MINDRE SALT. Det vill Kjell Lindenhall se på E?10. ”Det går inte att ösa på tonvis med salt”, säger han.

MINDRE SALT. Det vill Kjell Lindenhall se på E?10. ”Det går inte att ösa på tonvis med salt”, säger han.

Foto: MONTAGE: Privat/Kurt Engström

GÄLLIVARE2015-11-08 18:58

Han driver taxiföretag sedan 32 år tillbaka och de två senaste årens saltning av E 10:an i Norrbotten börjar tära på hans tålamod.

– Vi pratar om det här nästan dagligen, det kan inte fortsätta så här. Det blir klibbigt, det förstör bilar och när det fryser till och blir sex grader kallt kan det blöta bli till ishalka. Det hade varit torrt annars, om det inte vore för saltet. Det går säkert att salta i Stockholm där det inte är minusgrader. Vissa gånger kan det säkert också vara av nytta men det förstör bilar och allt, säger han.

Hans företag North limousine har 12-15 bilar och kör bland annat sjuktransporter från Gällivare till både Riksgränsen och Luleå. Chaufförerna kör alltså långa sträckor längs E 10:an flera gånger i veckan.

– Chaufförerna säger att när de kör efter de mindre vägarna utanför E 10:an, vägar som inte är saltade, då är det torr och fin väg. Där har det varit i princip sommarväglag fram till det kom snö, säger Kjell Lindenhall.

– Det har inte saltats här tidigare. Det går inte att ösa på tonvis med salt. Vi har renar här som springer rakt ut på vägen.

Bilarna får tvättas oftare och vindrutetorkarna bytas med jämna mellanrum.

– Man får fylla i spolarvätska varenda dag och bara hur bilarna ser ut när man har varit efter E 10:an mot kusten. Det är skrämmande. Det är klart att är man bara ute och kör någon enstaka gång, då tycker man kanske inte att det är något problem. Men vi har bilar ute dygnet runt, vi märker ju av det på annat sätt, säger Kjell Lindenhall.

Trafikverket saltar på de ställen där det är mycket trafik. Saltet är en förebyggande säkerhetsåtgärd.

LÄS MER: Trafikverket: "Salt är bästa metoden"

– Opinionen mot salt är störst i norra Sverige och därför testar vi andra sätt att halkbekämpa än salt. Men saltning är den metod som ger det bästa resultatet, säger Monica Näslund, presskommunikatör på Trafikverket.

LÄS MER: Samebyn: "Det här är vansinne"

– Vi kan inte ersätta salt med sand. Sanden försvinner, när vi sandat en väg behöver det inte passera särskilt många hundra fordon innan det är sandfritt igen. Däremot finns det ett medel som heter CMA, som bekämpar halka lika effektivt som salt. Det ger inte rost på bilar heller. Men det är 15-20 gånger så dyrt som salt, säger hon.

E 10:an i Norrbotten saltas ungefär lika mycket i år, som förra året.

– I övriga landet saltar man hela året men här har vi dragit ner och begränsat till oktober och november, säger Torbjörn Lennelöv, projektledare för underhåll väg på Trafikverket.

Det här med att saltet kan bidra till att vägen blir halkig, vid runt 6 minusgrader. Stämmer det?

– Det finns en risk att det kan återfrysa om man har gett för lite salt. Att det fryser innan det har hunnit torka upp, säger Torbjörn Lennelöv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!