Trafikverket: "Salt är bästa metoden"

Vägsaltet är en av de åtgärder som Trafikverket tar till för att göra E 10:an säkrare. "Vi vet att det finns mycket känslor kopplade till saltningen", säger Trafikverkets Fredrik Rosendahl.

LÖSNING. Salt är bra, tycker Trafikverket.

LÖSNING. Salt är bra, tycker Trafikverket.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-10-26 16:55

Bakgrunden till att Trafikverket nu ser sig nödgade att ta till vägsaltet är de senaste årens stora problem med vinterväghållningen längs E 10:an. Att vädret pendlar mellan plus och minusgrader har ställt till med blixthalka, speciellt kring november, före den riktiga vintern kommit igång.

– Den bäst lämpande metoden på marknaden är förebyggande saltningsåtgärder, precis som vi gör på E 4:an och även på vissa delar av E 10:an söderöver. Saltningen ska primärt ske i svarthalkeperidoer, det vill säga innan det blir stabilt vinterföre. Någonstans i november börjar man tillämpa vanligt vinterväghållning, säger Fredrik Rosendahl, underhållschef Norrbotten på Trafikverket.

Om det kommer svåra perioder även under januari månad exempelvis så kan riktade saltinsatser sättas in.

Fler åtgärder än saltet

Saltningen av E 10:an är redan igång.

– Syftet med att lägga salt är att man ska få fram vägbanan och lättare kunna ploga och snöröja. Alternativet är spåriga vägar med is, friktion och urspårningsrisker.

Utöver saltningen avser Trafikverket att sätta upp orangea käppar längs vägkanterna för att bilisterna ska få ett bättre ledljus vid exempelvis snöfall. Kraven på entreprenörer har skärpts när det gäller snöröjningen. De ska, i stora drag, vara ute snabbare och åtgärda bättre vid snöfall.

Under sommaren har det även gjorts en del beläggningsåtgärder längs E 10:an, framhåller Rosendahl. Vilket är en förutsättning för att vägen ska kunna bli säkrare på vintern.

"Mycket känslor"

Flera samebyar, däribland Gabna, har reagerat på saltning som en tänkbar åtgärd.

Hur ser ni på deras kritik?

– Vi ser ju riskerna för rennäringen och det tar vi på största allvar.

Det finns ett starkt motstånd mot det här i övrigt också, bland annat på Facebook. Hur vill du bemöta den oro som finns?

– Vi vet att det finns mycket känslor kopplade till saltningens vara eller icke vara men samtidigt så är det här den just nu bäst kända metoden för förebyggande halkbekämpning vid svarthalka, säger Fredrik Rosendahl.

Finns det något som skulle kunna få er att ändra er?

– Bedömningen är gjord utifrån de problem vi har haft med trafiken på förvintern och utifrån det är de här åtgärderna vidtagna, här och nu ser vi att det är det som fungerar bäst för att få framkomlighet.

jessica.rosengren@nsd.se, 0920 - 26 30 33

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!