"Hotar fjällstationens framtid"

Nej, de föreslagna lösningarna faller. Nu skärper Svenska turistföreningen (STF) tonen angående busshållplatsen i Kebnats.

Hotad fjällstation. Saltoluoktas framtid kan vara hotad om inte en lösning hittas med busshållplatsen vid Kebnats, enligt Magnus Ling, generaldirektör vid STF (infälld).

Hotad fjällstation. Saltoluoktas framtid kan vara hotad om inte en lösning hittas med busshållplatsen vid Kebnats, enligt Magnus Ling, generaldirektör vid STF (infälld).

Foto: Montage

Gällivare2018-02-06 19:53

– Denna röra skadar Kungsleden, utländska och svenska gäster, skidåkare och vandrare och riskerar framtiden för Saltoluokta fjällstation, säger Magnus Ling, generalsekreterare i STF.

Trafikverket har kallat länstrafiken, ansvarigt bussbolag och STF till ett möte efter Vägen västerut på onsdagen. Där ska de två föreslagna lösningarna på problemet med den avstängda busshållplatsen testas.

Trafikverket har plogat upp den gamla hållplatsen vid nedfarten till bryggan i Kebnats där Kungsleden över till Saltoluokta går, samt den bussficka 3,5 kilometer västerut som är den andra möjligheten.

Problemet är att båda alternativen är dömda på förhand.

Bussbolaget uppger att det inspekterat hållplatsen för ett år sedan och där dömt ut den av säkerhetsskäl.

Och Magnus Ling säger:

– Att turisterna ska gå efter vägen i 3,5 km innebär är en ännu större livsfara än den som hållplatsen vid Kebnats utgjort. Det kan vi aldrig acceptera.

Läs mer;: Indragen hållplats slår mot fjällturism

Läs mer: Förslagen som ska rädda fjällstationen

I ett mejl till STF har länsstrafiken inför mötet angett att alternativet med Kebnats inte är aktuellt.

– Det låter märkligt. Hållplatsen har fungerat i alla år hittills och vi tycker absolut att den är ett alternativ. Jag vet ingenting om någon inspektion eller hur den gjorts, säger Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

– Det har gjorts en besiktning men jag har inga detaljer nu. Det låter dock inte rimligt att folk ska gå 3,5 km efter vägen heller. Vi ska titta på båda alternativen, säger Kenneth Johansson, vd för länstrafiken.

Centrala buss driver, via underentreprenören Falcks Omnibuss, trafiken efter Vägen västerut.

– Inspektionen ägde rum i februari 2017 efter att en incident rapporterats in av en chaufför. Arbetsgivaransvaret utesluter att hållplatsen används. Hållplatsen är egentligen ett vägskäl i uppförsbacke på fel sida av vägen. Ska det vara en hållplats vid Kebnats måste den flyttas ett antal hundra meter österut och det borde gjorts när det var barmark, säger Leif Drugge, vd vid Centrala buss.

STF anser att en indragen hållplats i Kebnats innebär att Trafikverket bryter mot de mål som regionala trafikförsörjningprogrammet har med en fungerande kollektivtrafik som en del i ett hållbart samhälle.

– Jag ser fram mot ett snabbt och kraftfullt agerande från inblandade, och fakta om vem som fattar beslut på vilka grunder. Vi har i dag en mängd oroliga frågor från medlemmar, gäster och turister från när och fjärran som vill nyttja Kungsleden, säger Magnus Ling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om