Norrbottens Media har tidigare berättat om situationen, som riskerar att bli ett hårt slag mot fjällturismen och i synnerhet den prisade och populära fjälllstationen Saltoluokta som ligger efter Kungsleden.
Bussbolaget som har entreprenad åt länstrafiken för sträckan vägrar att stanna vintertid vid vägskälet. Vägen är smal, parkeringsfickan för liten och nära hållplatsen finns ett krön som gör sikten dålig. Passagerarna och busschauffören tvingas därmed kliva av mitt i vägen. Ofta ska man ut med bagage också.
Bussbolaget vill i stället stanna i Stora Sjöfallet, en mil bort. En lösning som skulle innebära stora problem för turister och besökare till Saltoluokta.
Läs mer: Indragen hållplats slår mot fjällturism
Trafikverkets ena förslag är att ploga upp den parkering som tidigare funnits vid avtagsvägen ned mot bryggan och göra den så bred och djup som möjligt. Numera är den att likna vid en parkeringsficka för personbilar.
Det andra förslaget är att ploga upp den parkeringsficka som finns efter vägen cirka 3,5 km mot Stora Sjöfallet till.
– Det är de två lösningar vi kan tänka oss i dag och som kan rädda situationen under vintern och våren. Sedan måste vi försöka göra en annan lösning när det blir barmark eller så fort det går att få tillstånd för marken. Det är Natura 2000-område så det kan vara besvärligt, säger Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.
De förslag på trafiksignaler som ska varna för bussen och som tidigare funnits med som möjliga lösningar tror inte Trafikverket på.
– Det blir en kostnadsfråga. För att de ska fungera tillförlitligt i den terrängen och klimatet så krävs det underhåll. Och det ligger ju en bit bort, säger Vesterberg.
Länstrafiken har fått information om de två förslagen och ställer sig positiv tills vidare.
– Situationen måste ju lösas och om det här är möjligt så är det inget problem för oss. Men det finns bara ett sätt att ta rätt på det och det är att Trafikverket skottar upp och ställer i ordning båda fickorna och så åker vi upp med en buss och testar om det fungerar, säger Kenneth Johansson, vd för länstrafiken.
Bussarna väger tio ton vilket ställer krav på en provisorisk lösning.
– Hur de löser det är upp till Trafikverket men fickan måste i alla fall vara så pass stor att vi inte släpper av folk mitt i vägen. Vi har ju fortfarande lite tid på oss, säger Johansson.
Saltoluokta öppnar i slutet av februari.