NSD har tidigare berättat om åtalet. Lars Olofsson åtalas för bestickning och den före detta projektledaren för mutbrott. Båda förnekar.
På onsdag inleds rättegången vid Luleå tingsrätt. Förhandlingen är planerad att ta tre dagar.
LÄS MER: Bodenprofil riskerar långt fängelsestraff
Kammaråklagare Johan Lindmark bedömer att bevisläget är gott annars hade han inte väckt åtal. Han säger att de lagt ned mycket krut på utredningen.
– Den här typen av brott är inte lätta att bevisa. Det är vanligt förekommande att personer inte minns. Jag kan inte uttala mig så mycket mer än så. Nu är det rättegång och då kommer jag att säga de sakerna som jag har för avsikt att säga.
Redan 2009 ringde en person anonymt till Trafikverket och hävdade att den då anställde projektledaren favoriserade Asfaltbeläggningar i Boden AB, som gjort jobb på mannens tomt. Olofsson var då VD i bolaget.
Internrevisionen tittade på beläggningsuppdragen och upptäckte att nästan alla uppdrag i Norrbotten 2007-09 gått till Asfaltbeläggningar. Den anställde nekade till att ha tagit emot gratistjänster och gjorde ett trovärdigt intryck på den dåvarande chefen.
Ett par år senare inkom ytterligare två anonyma tips om att Asfaltbeläggningar byggt ett stall åt projektledaren. Internutredningen tittade på ärendet igen. Den fann dels att Vittjärvshus där Lars Olofsson då var ordförande hade gjort en ritning på ett stall, som bygglovsansökan baserades på, dels att det i majoriteten av projekt som de hade granskat var en högre kostnad jämfört med kontrakten. Avvikelsen var mellan tio och 44 procent. Inget uppdrag hade en positiv avvikelse.
Trafikverket gjorde en anmälan till polisens korruptionsenhet.
Det ledde till en omfattande polisutredning.
LÄS MER: Detta har hänt
Den visar att ett stall byggdes på den fastighet som projektledaren fortfarande ägde när han var anställd åt Trafikverket. Ett företag i Luleå gjorde grunden och enligt delägaren för det företaget så känner han Lars Olofsson. De är intresserade av trav och spelar golf båda två. Han säger i förhör att han första gången hörde talas om stallet i samband med hästtävlingar i Boden. Enligt honom tog Olofsson sedan kontakt och frågade om han var intresserad av att göra grundplattan.
Enligt polisens utredning är de faktiska kostnaderna för grunden större än vad som sedan fakturerades. Dessutom kom betalningen in för sent.
Så när företagaren blev tillfrågad om han ville bygga stallet så skickade han en faktura på 258 125 kronor till projektledaren. Enligt delägaren byggde räkningen på Olofssons kostnadsuppgifter plus ett påslag som han själv gjort. Han hävdar att monteringskostnaden inte ingick och att det var en förskottsfaktura. Men i debiteringslistan står det att räkningen är för ett redan utfört uppdrag och stallet var i de facto redan uppfört, hösten 2009. Räkningen betalades aldrig.
Lars Olofsson ger en annan version. Han uppger i förhör att han fick höra talas om att projektledaren skulle bygga ett stall och luleåföretaget skulle göra jobbet.
– Jag var sugen på att leverera.
Enligt Olofsson gick han i god för projektledaren och uppger att det var orsaken till att han senare inte hade något annat val än att ta över luleåföretagets fordran på projektledaren. Åklagaren hävdar att det är en efterhandskonstruktion.
– Jag hade bara levererat stommen och taket, allt det andra har ju inte vi haft något att göra med. Du får betala när du kan sa jag åt honom. Det kanske var dumt, sade Olofsson i förhör med polisen.
Han erkänner ingenting annat än att han varit klantig. NSD har sökt hans försvarare, advokaten Johan Eriksson, som var upptagen i förhandlingar.
LÄS MER: Advokaten sågar åtalet
Det framgår av ett mail från en anställd på Vittjärvshus att en offert på stallet skickades vidare till Lars Olofsson för vidarebefordran till projektledare på Trafikverket.
Sedermera gjordes ytterligare en ritning och offert på stallet av Bodenhus, som ingick i Asfaltbeläggningar. Enligt Olofsson hade han och projektledaren arbetsmässigt inget förhållande mer än att de fikade ibland när projektledaren var på kontoret.
Polisutredarna har sammanställt kostnader som Asfaltbeläggningar har haft för stallbygget. Bland annat betalade företaget tre fakturor från två olika företag för takstolar till och montering av stallet.
Projektledaren avslutade sin anställning hos Trafikverket. Först långt efter att polisen inlett förundersökning skickade Asfaltbeläggningar en faktura på den övertagna fordran till stallägaren. När controllern på Peab, som ägde Asfaltbeläggningar i Boden, ifrågasatte varför det fakturerats så lång tid efter leverans, svarade Lars Olofsson: "Lång historia vi tar det senare men det är inte så trevligt".
LÄS MER: "Han hamnade i betalningssvårigheter"
Den före detta projektledaren har börjat betala tillbaka till Asfaltbeläggningar. Han förnekar brott. Advokat Jens Arnhof, mannens försvarare, säger att hans klient är glad att rättegången äntligen blir av.
– Han har väntat på det här i flera år. Han tar bestämt avstånd från alla påståenden, att han skulle ha gjort något fel. Han vill berätta själv på rättegången. Det har inträffat saker i hans liv som gör att man kan förstå att det var en tung tid för honom.
Arnhof kommer att yrka på att hans klient blir frikänd.
Mannen uppger själv i förhör att det från början inte var tänkt att Bodenhus skulle bygga stallet. På frågan när Lars Olofsson kom in i diskussionen avseende stallbygget svarade han i förhör:
– Nog har jag säkerligen diskuterat med honom också, som har en så stor hästgård, om tips. Jag är inte luddig för att jag vill vara luddig, utan jag är luddig.
Det är mycket han inte kommer ihåg eller inte kan svara på. Han har ingen minnesbild av vem eller vilka han pratade med om entreprenaden och kan inte förklara differensen mellan offerten på stallet och skulden han har idag på stallbygget.
Lars Olofsson säger att skillnaden beror på att det står saker i offerten som sedan inte ingick. Offerten som Bodenhus gjorde var på 715 315 kronor inklusive moms. NSD har sökt honom för en kommentar utan att lyckas nå honom.