Så ska vägarna bli både säkrare och bättre

Det investeras sammanlagt 1,2 miljarder kr för att förbättra både framkomligheten och säkerheten längs vägen.

Österbottningen Kevin Isaksson är en av Kaunis Irons ungefär 130 lastbilschaufförer.

Österbottningen Kevin Isaksson är en av Kaunis Irons ungefär 130 lastbilschaufförer.

Foto: Olov Abrahamsson

Ledarbloggen2023-09-30 07:01
undefined
Österbottningen Kevin Isaksson är en av Kaunis Irons ungefär 130 lastbilschaufförer.

I tisdags fick jag följa med Kevin Isaksson, som jobbar som lastbilschaufför hos gruvbolaget Kaunis Iron, på en tur längs malmens väg genom Norrbotten. 

Jag skriver om resan i en krönika på sidan 2 i dagens NSD. I texten berättar också Kaunis Irons vice vd Åsa Allan om hur företaget jobbar för att förbättra arbetsmiljön samt öka säkerheten för både de egna chaufförerna och andra trafikanter.

Dessutom passade jag på att ta några bilder och göra några filmsnuttar under dagen. Kolla gärna nedan.

undefined
Lastbilen står redo vid anrikningsverket på gruvområdet i Kaunisvaara. Det tar bara fem minuter för traktorn att fylla lastbilen med 62,2 ton järnmalmskoncentrat, Pajalas svarta guld.

Dagen började på gruvområdet i Kaunisvaara. Det tog bara fem minuter för traktorn att fylla lastbilen med 62,2 ton järnmalmskoncentrat, Pajalas svarta guld. Varje skopa tar omkring 15 ton av det svarta pulvret.

Malmpulvret fraktas därefter 18 mil till omlastningsstationen i Pitkäjärvi. Det sker ungefär 95-100 lastbilstransporter varje dag. Varje lass rymmer ungefär 62 ton.

undefined
Den gamla bron över Torne älv i byn Autio kommer snart att vara ett minne blott. Enligt Trafikverkets plan ska det stå en hel ny bro på denna plats 2025.

Den gamla bron över Torne älv i byn Autio kommer snart att vara ett minne blott. Enligt Trafikverkets plan ska det finnas en hel ny bro på denna plats 2025. Det är en del i det så kallade MaKS-projektet (Malmtransporter Kaunisvaara-Svappavaara) som syftar till att öka både framkomligheten och säkerheten på den numera hårt trafikerade sträckan. Totalt satsas 1,2 miljarder kr på MaKS.

Lastbilsterminalen och trafikledningen i Junosuando är ett viktigt nav i Kaunis Irons verksamhet. Alla lastbilar detaljkontrolleras av trafikledningen som dygnet runt kan se hastighet, bränsleförbrukning och var exakt fordonen befinner sig.

undefined
I omlastningsstationen i Pitkäjärvi flyttas järnmalmspulvret över från lastbil till järnvägsvagnar.

I omlastningsstationen i Pitkäjärvi vid Malmbanan, ungefär 18 mil från gruvan i Kaunisvaara, flyttas järnmalmskoncentratet över från lastbil till järnväg.

Klockan 10:25 körde chauffören Kevin Isaksson in i omlastningsstationen.

Bara några minuter senare var 62,2 ton järnmalmspulver levererat och klart för vidare transport till hamnen i Narvik.

undefined
Malmtågen fraktar järnmalmspulvret vidare till hamnen i norska Narvik för vidare transport till Kaunis Irons kunder i Mellanöstern, Europa och Asien. Någon gång har det också gått ett lass till USA.

Utanför omlastningsstationen stod malmtåget redo. Via hamnen i norska Narvik går sedan järnmalmspulvret vidare till Kaunis Irons kunder i Mellanöstern, Europa och Asien. Någon gång har det också gått ett lass till USA.

undefined
Så här beskriver Kaunis Iron transportvägarna på sin egen hemsida.

Så här beskriver Kaunis Iron transportvägarna på sin egen hemsida.