Sveket mot bilisterna

Högerpartierna lovade runt men håller tunt.

Före valet utlovade SD, M och KD stora skattesänkningar på drivmedel. Men vid pump kommer effekterna att bli knappt synbara.

Före valet utlovade SD, M och KD stora skattesänkningar på drivmedel. Men vid pump kommer effekterna att bli knappt synbara.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2022-11-05 06:53
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Kommer ni ihåg budgivningen mellan högerpartierna under höstens valrörelse?  Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna försökte övertrumfa varandra med hur mycket bensin- och dieselpriserna skulle sänkas om de bara fick regeringsmakten.

KD sa att dieselpriset skulle sänkas med 9 kr och bensinpriset med 5 kr. "5 kr lägre vid pump", lovade finansministerkandidaten Elisabeth Svantesson (M). Längst gick SD – en sänkning av med dieselpriset med hela 10 kronor och bensinpriset med 6:50 kronor. 

Många varnade för bensinskattepopulismen och förutspådde att det skulle bli svårt för en ny regering att leverera sänkta priser i den storleksordningen, i synnerhet i ett läge när Rysslands krig i Ukraina driver upp bränslekostnaderna i hela Europa.

Men högerpartierna stod på sig och hävdade att allt var möjligt.

"Sverige har Magdapriser, inte Putinpriser", förkunnade Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna samstämmigt på sina valmöten från Ystad i söder till Kiruna. Alla bekymmer vara bara en hemlagad soppa, enligt högern.

Nu faller emellertid valretoriken platt till marken. I statsbudgeten för 2023 avsätter regeringen och samarbetspartiet SD nästan sju miljarder kr för att sänka skatten på bensin och diesel vid nyår. Men resultatet för bilisten vid pump blir knappt synbart – 14 öre mindre för en liter bensin och 41 öre för dieseln.

Det är långtifrån de storstilade utfästelserna före valet.

Följaktligen kommer starka reaktioner från såväl Riksförbundet M Sverige (gamla Motormännens Riksförbund) som åkerinäringen.

"Sveriges bilister röstade för sänkta bränslepriser, så besvikelsen är förstås stor i dag när vi ser att man inte väljer att leverera", säger M Sveriges vd Caroline Drabe till TT.

"Jag tycker att det är ett jävla hån det här, ett stort skämt. Det tar en kvart så höjer de igen", säger åkaren Anders Johansson, Gällivare, till NSD.

I en DN-intervju försvarar sig Oscar Sjöstedt, Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson, med att det är "verkligheten som spökar". Jaså, minsann! 

Helt plötsligt – när Sverigedemokraterna själva ska ta ansvar för en statsbudget i ett för Sverige och Europa ekonomiskt oroligt läge – börjar Oscar Sjöstedt tala om att det finns en "verklighet som spökar". Men denna verklighet – det vill säga kriget och dess konsekvenser för drivmedelskostnaderna – är ingen nyhet. Den var känd långt före högerpartierna presenterade sina bensinskattelöften.

Det som skedde var att högerpartierna utfärdade ett antal ohållbara och oseriösa löften före valet. 

För detta får de nu betala ett pris i form av en besvärande svekdebatt, vilket faktiskt inte känns mer än rätt.