Vid nyår vill regeringen och Sverigedemokraterna sänka dieselpriset med en krona. Den synliga minskningen vid pump blir dock snarare 40 öre, resten utgörs av slopad uppräkning för inflation.
I Gällivare säger åkaren Anders Johansson att den här kronan blir så betydelselös att man lika gärna kunnat vara utan.
– Jag tycker att det är ett jävla hån det här, ett stort skämt. Det tar en kvart så höjer de igen.
I fredags kostade en liter diesel 27,57 kronor på bemannade stationer. För drygt två veckor sedan slogs nytt svenskt rekord med 28,52 kronor, efter att skattesänkningen som minskat priset vid pump med 1,30 kronor löpte ut 1 oktober.
För Anders Johanssons företag Maskingruppen slår den rekordhöga priset hårt. En trailerlastbil drar 30 liter diesel i timmen, i runda slängar en bränslekostnad på 6 600 kronor per förare och arbetsdag. Det är 3 000 kronor mer än i början av 2021 då dieseln kostade 15 kronor litern.
– Det blir 30 kronor i timmen när det sänks en krona, säger han.
När är det inte längre lönsamt?
– Om man inte får några höjningar (av priset mot kund) är det bättre att ställa grejerna. Du kör med förlust.
Innan valet lovade Moderaterna att sänka dieselpriset med fem kronor. Sverigedemokraterna gick längst med sitt löfte om tio kronor.
– Du vet hur det är med politiker. De lovar och lovar, det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater. Det är bara en massa lovande, sedan hålls det ju aldrig, säger Anders Johansson.
Är du besviken?
– Jo det är jag, mycket besviken.
Entreprenörerna kör i motvind och det är uppenbart att de höga bränslekostnaderna är en för tung börda för många. Mikael Eriksson, vd för Lastbilscentralen i Jokkmokk, har nära kontakt med sina medlemmar och han ser ingen ljusning. Tvärtom.
– Det var på marginalen redan innan bränslehöjningarna kom med det var i alla fall hyfsat hanterbart. Men den direkta smällen har blivit tung att bära. Det är flera chaufförer som kommer in till mig och säger att de kommer att lägga ner. Det är inte lönt längre.
Mikael Eriksson reagerar självklart över den nya regeringens brutna löften om sänkta bensin- och dieselpriser. Men han är inte förvånad.
– Väntat valfläsk. Så enkelt är det, konstaterar han.
Moderaternas riksdagsledamot i Luleå, Mattias Karlsson, säger att de ska uppfylla vallöftet och att kostnaden på 6,7 miljarder kronor sannolikt är största posten i höstbudgeten som läggs den 8 november.
– Den är oerhört kostsam, säger han.
I avtalet mellan regeringspartierna och SD finns en sänkning av reduktionsplikten till EU:s miniminivå, som ska ta 4-5 kronor av dieselpriset.
– Vi kommer göra allt för att få ner priset vid pump så mycket vi bara mäktar med, men man ska komma ihåg att bensin- och dieselpriset styrs av priserna på råolja och de färdigraffinerade produkterna. Det jag upplever som största problemet är att svenska kronan är så svag, oljepriserna sätts ju i dollar, säger Mattias Karlsson.
Men det är ju nu dieseln kostar 28 kronor och åkerierna går på knäna?
– Det går inte att fatta beslut som gör att man kommer ner till en miniminivå på en gång, det handlar om hur man avtalat och upphandlat biodrivmedelsinblandningen. För att kunna göra det rättssäkert har man kommit fram till att det ska vara fullt utvecklat 1 januari 2024.
Vi har sökt SD:s riksdagsledamot Eric Palmqvist i Gällivare.