Sweco fick under hösten 2023 uppdraget att klarlägga kapaciteten på Malmbanan gällande bland annat extra pelletsleveranser från Kiruna till Svartbyn med start 2025. I uppdraget ingick också att utreda om H2GS leveranser mellan Svartbyn och Luleå hamn var körbara. Stålbolaget avser att skeppa både järnskrot och pellets till stålverket när produktionen kommer igång.
Tidtabellsanalysen blev klar under början av 2024 men varken LKAB eller H2GS har velat kommentera slutsatserna. Förrän nu.
– Vi känner att arbetet med analysen har varit mycket givande, inte bara för oss utan även för Trafikverket, skriver bolagen.
– Och även om analysen varit begränsad och endast utgått ifrån en teoretisk tidtabellsanalys för 2025 där man konstaterat att det 2025 inte finns förutsättningar att leverera ett LKAB-tåg dagligen från Kiruna-Boden, så har vi identifierat uppslag att arbeta vidare med för att i praktiken kunna möjliggöra vissa leveranser från LKAB till H2 Green Steel över tid.
Att bolagen nu uttalar sig gemensamt kan tyda på att en eventuell stridsyxa mellan bolagen begravts då tonläget i media kring plats på Malmbanan stundtals varit högt förra året.
– Avgörande för vad som går att göra och när kommer att vara nya arbetssätt och ökat samarbete och planering mellan Trafikverket, operatörer och entreprenörer, inte minst vad gäller genomförande av underhållsåtgärder och kapacitetshöjningar. Det här handlar inte om business-as-usual. Åren framåt kommer att vara mycket viktiga för att kunna lösgöra reell kapacitet. Och det handlar om hela banan. Det är något vi kommer att arbeta vidare med tillsammans, skriver LKAB och H2GS.
När det gäller pelletsleveranser har utredningen alltså kommit fram till att det är inte är möjligt att lägga till ytterligare trafik från Kiruna mot kusten från 2025 för hela året. I synnerhet sommaren med banarbeten och underhåll år problematisk. En formulering i utredningen gör gällande att "den teoretiska sommartidtabellen inte är operativt körbar". Men under vintertid finns luckor i tidtabellen men om det är operativt slår inte rapporten fast.
I praktiken nyttjar LKAB idag luckor i tidtabellen vintertid att köra ikapp leveranser som uteblivit på grund av störningar. Redan innan urspårningen i Vassijsure hade LKAB problem att leverera pellets till SSAB.
En situation som riskerar att förvärras med kommande års planerade banarbeten.
En viss öppning lyfts i rapporten om LKAB och H2GS kom överens om att köra kortare tåg om 530 meter istället för ordinarie 750 meters malmtåg. Detta på grund av det inte finns mötesmöjligheter för längre tåg är avsevärt begränsade sommartid. Det skulle dock kräva stora förändringar i tidtabellen och förslagen är i högsta grad teoretiska. Utredningen föreslår helt enkelt att mer information behöver inhämtas för att klargöra när ytterligare tåg kan trafikera sträckan.
– Slutsatserna från analysen pekar på att tågsträckan Boden-Luleå, som kommer att bli H2 Green Steels pulsåder, med stort antal mötesstationer och kort sträcka bör kunna hantera samtliga volymer för H2 Green Steels första fas, samtidigt som befintlig trafik får plats utan att kräva större anpassningar, skriver bolagen.
Men det är inte utan utmaningar i och med att trafiken på sträckan ökar och därmed blir mer störningskänslig.
– Vilket bedöms ha störst påverkan på långtgående trafik och utgör därmed en risk för LKAB. Det är därför viktigt att satsningar på dubbelspår mellan Boden-Luleå fortsätter med högsta prioritet för att öka kapaciteten men också att arbete med dubbelspår eller nära på dubbelspår hela vägen Luleå-Narvik kommer i gång.
LKAB och Trafikverket har efter urspårningen i Vassijaure ökat ansträngningarna att planera banarbeten under de kommande åren för att minska risken för en trafikinfrakt längs Malmbanan.
– Analysen bekräftar i stora drag den bild vi haft kring bankapaciteten. Nu gäller den här analysen bara 2025 men Trafikverket säger att den här svåra situationen kommer att bestå under många år framåt, säger LKAB:s kommunikationsdirektör Niklas Johansson och fortsätter:
– Vi är djupt oroliga över hela situationen på Malmbanan framåt och stoppet i Vassi med gigantisk lageruppbyggnad har förvärrat det ytterligare.