Ett viktigt möte ansåg parterna för att öka samarbetet mellan Trafikverket som äger och förvaltar Malmbanan, LKAB vars malm transporteras till kunder och BDX, som utför underhållsarbetet på banan.
– Det viktigaste är att vi har en gemensam syn på utmaningarna, vi har fått en bra bild av konsekvenserna, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör.
Något konkret ni kommit fram till?
– Vi jobbar med att ta fram en utvecklingsplan. Det mest konkreta är det vi presenterat med dubbelspår mellan Luleå-Boden.
Han berättar att de har liknande möten med persontrafikbolagen på sträckan.
Den senaste prognosen för en öppning av tågtrafiken på den avstängda sträckan är 31 januari. Trots både kyla och nu snöstorm är det fortsatt det som gäller.
– Vi har goda förhoppningar om att den prognosen ska kunna hålla, men den är fortfarande preliminär. Mot slutet av januari hoppas jag verkligen att det ska vara möjligt att köra tåg igen, säger Maiorana.
För LKAB:s del handlar det långa stoppet som pågår mellan Kiruna och Narvik om många strategiska förluster förutom den uppenbara som ju är transporterna av malmpellets. Inte minst handlar det om LKAB:s kundrelationer.
– Mellan 40-50 dagar är prognosen att vi kommer att stå helt och hållet med alla transporter till Narvik. Vi ligger på upplag vid våra förädlingsverk. Det är mellan 3-4 miljoner ton färdiga produkter. Det är i en situation där vi har så trångt på Malmbanan att vi knappt får ut vår produktion sedan tidigare. Hur ska vi kunna hantera att få ut våra volymer samtidigt som vi lägger på lager. Det är en enorm påverkan, säger LKAB:s vd Jan Moström.
LKAB är staten och Trafikverket är staten. Skulle LKAB kunna finansiera en del av åtgärderna via statliga medel?
– Det är inte så enkelt. Trafikverket är ett statligt verk som jobbar med en budget av skattemedel, vi är ett affärsdrivande bolag som har att följa de regelverk som skiljer LKAB:s kassa från statens kassa väldigt tydligt, med ett undantag; att staten som helägare har att avkräva vinster av bolaget. Man får inte blanda ihop det där.
Har det funnits planer på att ni skulle kunna vara med och finansiera åtgärder på Malmbanan?
– Vi kommer att ha en konstruktiv dialog med både Trafikverket och förhoppningsvis med ansvariga ministrar i den här frågan. Om vi inte får ut våra produkter så slår det extremt hårt på vår lönsamhet.
När är den kritiska punkten nådd för er?
– Vi kommer ju till en kritisk punkt när vi vid nått tillfälle måste vi ju stänga någon av våra verksamheter vid våra produktionsorter, vi måste stänga ner produktionsanläggningar med allt vad det innebär.
När infaller det?
– Det varken vill eller kan jag ange här och nu, säger Jan Moström.
BDX utför återställningsarbetet på järnvägen åt Trafikverket. Det handlar om totalt 15 kilometer järnväg som byts ut.
– Det känns bra att förbättra samarbetet och inte se begränsningarna i att det är ett arktiskt klimat. Det är jätteviktigt att stärka både de strategiska och operativa delarna, säger Catrin Ingvarsson, vd BDX.
De har 60 medarbetare som nu jobbar på sträckan Tornehamn-Vassijaure.
– Vädret har ställt till det, både kylan som varit och snöstormen nu. Men produktionen går bra. De gör ett otroligt jobb på plats, hjältar är vad de är, säger Kajsa Torneus, projektchef BDX.