I mitten av december berättade Norrbottens Media att Luleå Hockey öppnar för byta emblem – från björnen till stålmannen, som var klubbmärket fram till 1994.
LÄS MER:Luleå Hockey öppnar för att byta klubbmärke
LÄS MER:Luleåfans: "Vi vill inte radera björnen"
Under torsdagens styrelsemöte var det en av frågorna på dagordningen.
Där tog klubben beslutet att göra ett ordentligt arbete kring det här och styrelsemedlemmen och varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon har fått det på sitt bord.
– Han har fått ett uppdrag tillsammans med oss att ordentligt bottna den här frågan och göra en form av utredning och se på olika alternativ och ha en dialog med medlemmar, folket i organisationen och våra fans och försöka hitta en bra väg framåt, säger Luleå Hockeys vd Stefan Enbom innan han fortsätter:
– Vi tar det här på ett oerhört stort allvar. Det är en extremt viktig fråga, det är inte bara vilket märke vi ska ha i olika sammanhang. Det är en varumärkesfråga och en identitetsfråga och det här är jätteviktigt för oss. Därför känns det bra att det är bestämt att den ska hanteras utifrån det och att vi har Niklas som kan guida oss professionellt i det och att alla kommer att komma till tals.
Stålmannen och björnen är två olika klubbmärken – men Luleå Hockey har bara en identitet.
– Det blir lite hur man ska symbolisera den via nån form av klubbmärke. Det är ingen enkel fråga, men det känns skönt att vi inte rusar iväg och har bråttom, säger Enbom.
Niklas Turner Olovzon om uppdraget han har framför sig.
– Det som är viktigt att förstå är att det här egentligen inte handlar om två stycken symboler eller logotyper, utan ett varumärke är mycket mer än så. Vad som är viktigt för Luleå Hockey är att man har gjort en varumärkesresa i omgångar. Man har en väldigt stark historik, man har ett stark ursprung och man hade en stark utvecklingskraft under 90-talet där man var väldigt banbrytande, säger Turner Olovzon och fortsätter:
– Vi tror att det är dags att samla ihop en 40-årig resa. Det finns många bra begrepp som har florerat genom åren och det finns en stark strategisk plattform i föreningen, men vi behöver se både framåt och bakåt i tiden och se över vad varumärket ska vara.
Innan årsmötet ska en färdriktning vara utstakad – men det är inget enkelt jobb som Niklas Turner Olovzon har framför sig.
– Runt ett sånt här varumärke finns det så många åsikter och de kan verkligen gå stick i stäv med varandra. Då handlar det också om att värdera och att lyssna men samtidigt också lyssna lagom mycket. Det gäller att välja den väg som är bäst för Luleå Hockey och dess medlemmar för att nå framgång över tid, säger han och utvecklar:
– Vi kommer titta på identiten. Fansen och alla tycker nog att Luleå Hockey börjar hitta tillbaka till något som är Luleå Hockey, men det är viktigt att vi gräver i det där ännu mer – för en klubb är sin kultur, sina värderingar och sin unika identitet.
Sen tillägger Turner Olovzon:
– Jag förstår att det mest intressanta för vissa är om det är en björn eller en stålman, men det är inte centralfrågan – utan det kommer sen vara en effekt av det hela. Det kanske inte blir nån speciellt dramatisk effekt av det hela heller, för det är två symboler som jag är övertygad om kommer att leva kvar i olika former.