Men det gick undan rätt bra ändå - och lite skrot blev det också. I början av den tredje sträckan tog dagen slut för den gamle rallyräven Kent Larsson från Råneå när han parkerade mot en grov gran.
- Plötsligt hoppade en gran upp på vägen, säger han skämtsamt.
Själv klarade han sig helskinnad men då var det sämre med bilen.
- Fast det är första gången jag har kört av vägen i ett marknadsrally, tillägger han.
Tävlingen avgörs som vanligt i tre heat med start vid skjutbanan där förarna kör längs den så kallade soptippsvägen. Minuterna innan kraschen hade NSD talat med sonen Örjan Larsson som tävlar med samma bil och han var optimistisk och helladdad.
Det var därför lätt att förstå hans besvikelse när han fick veta att bilen inte var i kördugligt och att han därför blev tvungen att kasta in handduken.
"Orkar inte prata med någon"
Örjan Larsson som inlett tävlingen så bra packade ihop och åkte hem direkt.
- Jag har haft telefonen avslagen för jag orkar inte prata med någon. Jag är så besviken och det känns verkligen så surt att jag inte fick tillfälle att köra sista, säger han.
Då var rånebon Tommy Jakobsson desto gladare. På den två första sträckan hade dottern Ida Jakobsson åkt med och på den andra var det sonen André Jakobssons tur att få följa med pappa. Inför den sista var han helt själv i bilen och inför start var han inne i bubblan och nätt och jämnt kontaktbar.
- Jag är ju gammal i det här gemet men nog känns det lite extra ändå. Jag var heltaggad, säger han.
När han sedan släppte loss de 240 hästar som finns under huven på hans Honda Civic blev det åka av.
Han hade den snabbaste tiden i det tredje heatet och visst försökte Piteås Jan-Olov Renberg att ge honom en match om totalsegern men det här var Jakobssons dag.
När det stod klart att han vunnit sprack han upp i ett stort leende.
- Det här känns mycket bra. Det är ju lite prestige i det här. Som rånebo så gläds jag kanske lite extra eftersom det här är vårt eget lilla världsmästerskap, säger han.
Ahlström skrev historia
En annan som också var väldigt nöjd med dagen var Bodenföraren Göran Ahlström. Tolv bilar kom till start i klassen där VOC och ekonomi slagits ihop och Ahlström visade var skåpet ska stå. När han kört i mål stod det klart att han inte bara vunnit utan att han också skrivit lite rallyhistoria. Många duktiga namn har funnits på startlinjen sedan tävlingen startade 1991 men Ahlströms hade nu den bästa tiden som en VOC-förare presterat.
- Jag hörde det och det var roligt. Det var nästan större än segern, säger han.