David Hjertberg bor i Jokkmokk, jobbar i gruvan i Kiruna, men har bilen i Älvsbyn där han kommer ifrån. Där har hans pappa skruvat ihop Hjertbergs BMW E30 till en maskin som ska hota om topplaceringarna i 2150-klassen i SM.
Och det gjorde den. Under söndagen fick han kliva upp på pallen.
– Det var riktigt skönt, speciellt efter allt strul under lördagen, säger David Hjertberg.
Det som ska göra bilen extra slagkraftig den här säsongen är omfördelningen av vikt och det helt nya insprutningssystemet till motorn. Men under första deltävlingen blev det problem med insprutningen och motorn fick inte full effekt.
Hjertberg tog sig ändå till semifinal. Men väl där fick han punktering – och kunde inte slutföra tävlingen.
Efter hårt jobb och hjälp av en mekaniker på plats i Västerås lyckades Tväråns IF-föraren få ordning på bilen – och ta den hela vägen till finalen.
– Jag låg fyra en stund. Sen snurrade bilen framför mig och jag lyckades smita om på insidan, säger Hjertberg som blev trea.
– Jag är ganska nöjd med tredjeplatsen med tanke på omständigheterna. I helgen får jag vara väldigt nöjd med det.
Daniel Grubbström, Älvsbyns MS, slutade på 19:e respektive 11:e plats.
I 2400-klassen slutade Jokkmokkföraren Julia Lundkvist på 15:e plats under lördagen och följde upp det med 18:e plats under söndagen.
SM-serien fortsätter 25-26 juli i Lycksele, 6-7 augusti i Strängnäs och avslutas med superfinalen i Kalix 19-21 augusti.