Öhman tävlar - med en puls på 190 slag/minut

Emil Öhman förhandlade i flera månader för att få den lön han ville ha.Till slut fick skoterstjärnan som han ville.Nu har han bättre förutsättningar än någonsin - Öhman ska få hjälp av en ny motorbyggare.

Piteå2012-11-21 06:00

Han har vunnit SM-guld och VM-guld. Och nu ska den 26-årige skoterföraren Emil Öhman inleda jakten på totalsegern i den amerikanska proffsserien.

För fjärde gången.

Men det tog lång tid innan han skrev på det nya kontraktet med Warnert Racing.

- Jag var inte nöjd med första kontraktsförslaget som jag fick. Så vi förhandlade vidare helt enkelt. De ville att jag skulle skriva på direkt. Så vi fick bryta arm ett tag. Till slut gav de med sig och då skrev jag på. 

Armbrytningen varade från i slutet av juni då Emil Öhman fick det första kontraktsförslaget fram till mitten av september då han satte sin namnteckning på ett tvåårsavtal.

Diskuterade lönen - länge
Den förre världsmästaren erkänner utan omsvep varför förhandlingarna drog ut så på tiden.

- Det var lönerna egentligen som vi diskuterade. Andra praktiska detaljer, som att familjen kommer över och så, gick bra att få med. Men de ville komma undan så billigt som möjligt. Man får ofta ett kontrakt där de har gått lite lägre, för att prova och se om man skriver under. Men nu känns det bra. Det blev ganska bra i slutändan.

Ekonomiskt kan Emil Öhman också försörja sig året runt som skoterproffs i USA.

Trots det väljer han att jobba extra under somrarna hemma i Piteå.

- Jag skulle kunna leva på det på sommaren också, men jag blir alldeles för rastlös. Så jag skruvar rallycross åt min farbror, säger han.

Är det bra pengar?

- Man har en fast lön, en grundlön som man klarar sig gott och väl på när man är där. Men där du kan göra stora pengar är genom bonusar, som du får om du placerar dig bland de fem bästa på deltävlingarna.

"Väldigt höga pulszoner"
Målsättningen för den kommande säsongen? Emil Öhman siktar på att komma bland de tre bästa i totalserien.

Till sin hjälp har han en motorbyggare - för första gången i karriären.

- Vi kommer ha en motorbyggare nu, han har hållit på med motorerna en månad nu. Förut har vi bara kört med skotern som den har kommit. Det känns om att teamet har en bra plan nu, en bra strategi för säsongen.

Vad kommer det betyda för dig?

 -Får han till motorerna så att det går bra så kan det göra väldigt stor skillnad. Om jag kan vara med i ännu bättre i starterna och köra fort ute på banan så kan det göra väldigt stor skillnad.

I sommar har Öhman också tränat stenhårt för förbättra konditionen.

- Nog har jag känt i vissa finaler att jag har blivit ganska trött mot slutet. Det är ändå risk att man inte kör lika fort på sista varvet när man är trött och tungan nästan häger. Jag har verkligen inte varit i dålig form tidigare, men målet med träningen är att jag aldrig blir trött. Jag ska kunna rycka på axlarna när jag kommer i mål.

Det låter enkelt. Men det är det inte. Enligt Öhman så har han en snittpuls på 180-190 slag per minut under racen.

- Det är väldigt höga pulszoner du jobbar i. Det är grymt ansträngande. Det är nog väldigt få som vet om det, men jag har ju kört med pulsklocka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om