"Däckröken kom rakt in i bilen - det gick inte andas"

Hemmapubliken hade förstås två favoriter på Haraholmen: Piteåförarna Jonas Ökvist och Daniel Wikgren.För Ökvist förstördes dagen av tekniska problem och det överraskande regnet - men för Wikgren bar det längre än någon väntat i 2400.- Det här var ju min träning för Norrlandsveckan så B-final i SM får man vara nöjd med...

PITEÅ2012-07-16 06:00

Wikgren ler trots att han just brutit finalen som inleddes med en rejäl tryckare i startkurvan, en smäll som gjorde att ett hjul började gnaga mot karossen och ryka så till den grad att läget blev ohållbart. Medan övriga förare kör klart heatet förklarar han i ljudmattan på innerplan:

- Däckröken kom rakt in i bilen. Det gick inte att andas så det var bara att stanna.

Men redan då hade Wikgren alltså presterat över förväntat genom att gå till C-final, prydligt manövrera till andra plats och därmed gå vidare som runner up. Då går det inte att deppa över en olyckshändelse.

- Nej, är man med i B får man ladda för att komma fram. Och jag fick ju en varning i förstakurvan men det var trångt åt alla håll, konstaterar han efter vad som var en osedvanlig bra start från ytterspåret.

- Ja jäklar, jag hade ju varma däck från C-finalen och kom riktigt bra iväg, instämmer han.

Jonas Ökvist började med en tråkig repris redan på träningen.

- Körde sönder en axel i växellådan. Den ska inte gå sönder men det där var min tredje - i år, konstaterar han och suckar.

Efter halvdana tider i första och andra kvalen gällde att prestera maximalt i tredje för att knipa en finalplats. Men efter en omstart på grund av trassel med det nya tidtagningssystemet var inte däckvalet optimalt för den torkande banan och tiden blev trots en andraplats långt ifrån tillräcklig.

- Körde med skurna men för smala däck. Det bet ingenting på asfalten - men allt höll i alla fall och det bådar gott för Kalix.

Just tredje kvalomgången i 2400 drabbades allra hårdast av krånglet med tidtagningen, eller snarare med listorna. Något som skapade rejäl irritation och beklagades av biträdande tävlingsledaren Jan-Olof Renberg:

- Tidtagningen har fungerat. Det var resultathanteringen de (leverantören) inte var beredda på, vilken komplex tävlingsform det är och vad som krävs för att allt ska funka direkt. Det användes någon punkt istället för kommatecken någonstans och då hamnar det fel i sorteringen och sådana saker.

"Vi har beskrivit problemen för dem"
Vitsen med det nya systemet är att man får tider på alla bilar, i stället för på första över mållinjen. Kalix blir andra klubb ut att testa - vid den tidsmässigt komprimerade kvällstävlingen på onsdag. Krångel är knappast något alternativ.

- Kalix har ju haft folk närvarande och vi har beskrivit problemen för dem så jag hoppas att de löser det, säger Renberg.

En glad överraskning var Arjeplogföraren Robin Hallnors framfart i juniorklassen. 21-åringen gav sig inte förrän han hade en bronsmedalj från A-finalen i sin hand.

- Jag skrek när jag gick i mål. Men jag minns inte vad...

- Körde SM förra året och har varit i både B- och A-final. Men bilen har alltid gått sönder, eller så har nerverna svikit. Nu tänkte jag bara att han ska j-vlar inte komma förbi, avslutar Hallnor med syfte på Hälleforsföraren Patrik Larsson som var riktigt nära att trycka Hallnor av banan inför sista varvet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om