Många minns säkert hur plusgrader och vatten på isen satte käppar i hjulet för fjolårets isracingtävling i Överkalix, liksom för deltävlingen året innan. Och detta efter veckor av förberedelser:
– Som tur var kunde tävlingarna flyttas. Men så klart blev det massor av jobb och kostnader helt i onödan, säger Bengt-Erik Nilsson.
Överkalix räknas annars som ett säkert kort.
– Inte en enda gång på de tidigare 20 åren har två tävlingar på raken fått ställas in. Fast ett år kördes tävlingen i 28 minusgrader, kan veteranen Bo-Allan Landström berätta.
Motgångarna har dock gjort att han och de andra i ortens motorklubb har blivit än mer bestämda: Det ska bli åka av i Överkalix igen.
– Direkt efter trettondagen var vi i gång med att ploga bort snön från banan så att isen ska hinna bli så tjock som möjligt, berättar Bengt-Erik Nilsson.
Att det sedan har varit rena rama svinkylan har inte avskräckt:
– Nej, men under minus 30 tar grejerna lite väl mycket stryk. Så då har jag sagt att vi inte ska köra, säger Bengt Erik-Nilsson.
Varken han eller de andra törs lita på att vädret inte plötsligt slår om till plus. Som extra säkerhetsåtgärder har därför tävlingskalendern tidigarelagts och tävlingsplatsen flyttats från bottenfrusna Tallviksavan till Kalixälven där vattnet strömmar under isen.
– Då kan eventuellt smältvatten rinna undan. Men sedan innebär det att banan blir längre och bättre, säger Bengt-Erik Nilsson som lovar full fart vid SM-premiären den 27 februari.
Inte minst med tanke på att klubben har en ny förare, 20-årige Sebastian Nilsson – och att rallycrosstjärnan Fredrik Tiger gör comeback, i kortnabbsklassen.
Enda oron är egentligen att det ska bli – för kallt.
– Men då är det ju lättare att flytta fram tävlingen än bak, säger Bengt-Erik Nilsson och ler.