"Har insett att jag inte är Stålmannen"

För bra exakt ett år sedan drabbades rallycrossföraren Linus Westman för en blackout. I helgen är han tillbaka bakom ratten efter den mystiska hjärtsjukdomen.

TUFF TID. I dag har Rånekillen flyttat till Norrfjärden och nu tänker han mäta krafterna med bland andra Kalixföraren Mikael Sandberg.

TUFF TID. I dag har Rånekillen flyttat till Norrfjärden och nu tänker han mäta krafterna med bland andra Kalixföraren Mikael Sandberg.

Foto: Joakim Nordlund/PRESSPRO.se

NORRFJÄRDEN/RALLYCROSS2016-06-18 08:00

26-årige Linus Westman har alltid varit en frisk fläkt inom rallycrossen. Offensiva körningar och en talang som tog honom ända upp till högsta klassen (Supercar) där han under fjolåret körde jämnt mot de riktiga essen inom sporten.

Men så blev han plötsligt sjuk under ett av arbetspassen i gruvan i malmfälten och efter det har det mesta handlat om läkarundersökningar och rehabilitering.

– Under fem månader medans de undersökte fick jag ju inte ens köra vanlig personbil. Jag har träffat så många hjärtexperter, det har säkert varit femton undersökningar, säger han när vi träffas i hans och sambons nya hem i Norrfjärden.

Någon riktigt diagnos fick han aldrig men besvären har avklingat och Linus Westman, som har levt livet i 180 knyck, har nu fått lätta på gasen och hålla normala 110 kilometer i timmen där det går.

– Det går inte bara att köra på utan jag måste lyssna på kroppen. Det gjorde jag ju inte då utan det var intensivt, säger han.

Han blir tyst en stund innan han fortsätter:

– Jag har väl inte varit så sjuk fysiskt men psykiskt tog det hårdare än vad jag själv trodde att det skulle göra.

Han berättar att han har vad som kan liknas vid ett USB-minne inopererat i bröstet och det läses av och analyseras med jämna mellanrum.

– Jag har inte hjärtflimmer men jag har ett väldigt oregelbunden hjärtrytm. Ibland kan det vibrera och ibland tar det långa pauser.

Men Linus Westman har en stark vilja och ett otroligt driv i det han sysslar med. I motsats till flera andra unga talanger i den högsta klassen, som hade föräldrar med mycket pengar och med gott fotfäste inom sporten, fick han jaga ihop sin egen ekonomi men tack vare eget hårt arbete och fin hjälp från sponsorer kunde han ändå köra i högsta klassen.

Nu går han istället tillbaka till att köra tvåhjulsdrivet i den klass som tidigare kallades Supernationell men som i dag har bytt namn till Supercar 2WD. Det handlar nu om sportens vassaste tvåhjulsdrivna bilar och han har sålt sin gamla BMW och köpt en Hyundai Exel av Mikael Dahlberg i Åsele. Den nya bilen har bevisligen fungerat riktigt bra på tävlingsbanorna men Westman har ännu inte hunnit med att provköra den.

– Vi har gjort om lite och vi har försökt och renovera och förbättra bilen eftersom den har använts en del. Går den lika bra som tidigare så borde det här gå riktigt bra tycker jag, säger han.

Som vanligt har det varit en kamp mot klockan för att få bilen färdig. Saken blev inte bättre av att paket med reservdelar skickades både till hans föräldrahem i Jämtön och hem till hans gamla adress i Råneå.

När det handlat om att lösa det med akuta reservdelar har Facebook och vännerna där varit till stor hjälp för det har räckt med ett inlägg och sedan har kommentarsfältet fyllt med tips på bra lösningar.

– Ibland känns det som att folk kan göra vad som helst bara för att jag ska kunna ställa upp och köra. Det känns verkligen otroligt att det finns människor som ställer upp på mig för att jag ska kunna få göra det jag tycker är roligast av allt, säger han.

Han kommer att ha bilen färdig lagom till start.

– Det är väl lite av en klassiker att skruva in i det sista men det är nog det som gör att det blir bra också, säger han.

Hur sugen är du på att köra igen?

– Jamen hur sugen som helst. Det är ju det bästa som jag vet i alla fall. Samtidigt är jag nog lite klokare nu. Jag har väl insett att jag inte är Stålmannen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!