Det var i sista stund som VM förra vintern flyttades till norska Kirkenes och damerna ändå till slut fick vara med.
– Klart det kändes dumt att damerna skulle bli uteslutna, speciellt när det inte kom någon riktig anledning. Supertråkigt. När det är 2023 borde det vara jämställt, sa exempelvis Infjärden Racings förare Davina Backteman till Sporten i början av mars.
Men det var inte av några jämställdhetsprinciper som mästerskapet flyttades. I stället låg jordbävningskatastrofen – som hade drabbat Turkiet (och Syrien) en månad tidigare – bakom beslutet. Och när VM 2024 utökas från en tävling till tre deltävlingar får Turkiet en ny chans att arrangera den ena – något som Tobias Eklund är skarpt kritisk till.
– Jag kan inte tala för vad hela förbundet tycker, men min åsikt är att det inte är okej att åka till Turkiet. Det är av olika politiska anledningar, men de (internationella motorcykelförbundet FIM) har gjort ett avtal och kommer att köra en deltävling där, säger han.
När han säger "av olika politiska anledningar" syftar han bland annat på den ansträngda relation som Sverige och Turkiet har kopplat till koranbränningarna och Natoprocessen, men också att den turkiska promotorn ifjol alltså avsåg att stryka damklassen på VM.
– Den politiska frågan i Turkiet är i dag inte rolig som svensk eller skandinav överhuvudtaget. Sen var det även jättetråkigt när de ifjol bestämde att tjejerna inte skulle få tävla. Jag vet inte om de tänker samma sak nu. Vi har inte fått svar på det ännu.
Utöver Turkiet kommer även Norge och Finland att hålla i varsin VM-deltävling i vinter. Det tycker Tobias Eklund är bra, men han hade gärna sett ett helnordiskt mästerskap, vilket också Svemo lämnade som förslag.
– Vi har försökt få till ett avtal för att köra hela VM i Norden under ett par år för att försöka bygga upp mästerskapet lite mer. Vår tanke var att genomföra två VM-tävlingar per säsong, där länderna i Norden får alternera.
Men så tycks det alltså inte bli. I alla fall inte i vinter.
VM-datumen är fortfarande inte officiellt spikade, men det är däremot datumen för SM-serien.
Premiären sker med dubbla deltävlingar i Orsa den 27-28 januari och fortsätter sedan i Bygdsiljum den 2 mars. Slutligen, den 6 april, väntar final i Älvsbyn för andra året i rad.
– Nu när VM kommer att vara tre helger i stället för bara en, så har det genast varit mycket svårare att få ihop en kalender. Sen försöker vi även ta höjd för speciella tävlingar som går i Finland och Norge så att det inte blir en massa arrangemang som krockar. Vi vill ju att förarna även ska ha möjlighet att åka till våra grannländer och tävla, säger Tobias Eklund.
Till exempel kommer Snowcross Super League att avgöras med deltävlingar i både Sverige (Boden 9-10 februari), Finland (16-17 mars) och Norge (datum ej fastställt) innan det drar ihop sig för final i Österrike (24-25 maj).
På svensk mark finns även Arctic Cat Cup (Östersund den 3-4 februari) samt SM-veckan (Luleå/Boden 20-26 mars) på programmet, där stadioncrossen kommer att avgöras i Sunderbyn den 23:e.
Fakta:
Så blir SM-säsongen 2024:
SM-serien:
27 januari – SM-deltävling 1 (Orsa)
28 januari – SM-deltävling 2 (Orsa)
2 mars – SM-deltävling 3 (Bygdsiljum)
6 april – SM-final (Älvsbyn)
SM-veckan:
23 mars – Stadioncross (Sunderbyn)