Bytte klass – för att få motstånd: "Lyckades ändå bra"

Lars Berglund var helt ensam i klassen Pro Street. Men för att inte tappa i totalställningen i SM – så stod Piteåföraren också själv på startlinjen. "Har en teoretisk chans på att bli svensk mästare", säger han.

Lars Berglund körde ensam i sin klass.

Lars Berglund körde ensam i sin klass.

Foto: Simon Tjärnberg

Motorsport2023-07-09 19:34

Årets stora dragracingtävling i norr – Midnight Race Week – började under helgen. Trots färre anmälda än tidigare år bjöds publiken som hittat ut till Pite Dragway på både härligt sommarväder och häftiga tävlingar.

Lars Berglund – från Piteå – blev dock ensam i sin klass Pro Street. Totalställningen i SM-serien gjorde att Lars ställde upp. När det bara fanns en i startlistan så blev det ganska enkla poäng att hämta hem.

– Bilen har gått super och allting har fungerat klockrent. Det är trist att vara ensam. Det finns lite olika orsaker till det. Några har kört sönder bilen. En god vän till mig kraschade förra tävlingen. Några andra hade inte tid eller råd, säger Piteåföraren.

– Nu ligger jag bättre till i SM-serien och har en teoretisk chans att kunna bli svensk mästare. Innan helgen låg jag sjua, nu hoppar jag upp till fjärde eller femte plats. Funkar bilen så som den har gjort så har jag goda chanser.

Hur mycket dyrare har det blivit för dig att köra i år – med svag krona och dyrare bränslepriser?

– Både dollarkursen och bensinpriser har gjort det dyrt. Därför är upplägget här, med två tävlingar i Piteå och i Sundsvall om två veckor bra. Så får du tre tävlingar på tre veckor med korta transporter.

Till nästa helg ser konkurrensen dock tuffare ut. Då kommer det med stor sannolikhet minst tre ytterligare förare till start som får slåss om segern med Lars Berglund.

– Då är vi fyra eller fem i klassen. Då blir det mer tävling på riktigt. Det var ju inte kul att köra själv. Jag blev ju lite tvungen för att få poängen. 

För att få lite motstånd så körde han även i Super Pro ET. Han beskriver att startmomentet är en av de stora skillnaderna mellan klasserna.

– Jag är skitnöjd. Det är en klass jag aldrig har kört. I Pro Street tänds alla gula lampor samtidigt, sen blir det grönt. Det är det jag är van vid. Nu ska jag stå och vänta när lamporna faller ner en efter en. En jättesvår grej. Jag tycker vi lyckades bra ändå.

I den nya klassen tog han sig fram till semifinal. Men där blev Mikael Nilsson, Borås, och Amanda Sjöström-Andersson, Sollefteå, för svåra.

– Sex hundradelar från final. Det var otroligt små marginaler.

En av helgens höjdpunkter – och som många kommit ut för att se – var Daniel Jedborn och hans team. Skellefteåföraren kör Top Alcohol Dragster, vilket beskrivs som så nära Top Fuel du kan komma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!