Efter två timmar körning så passerade Johan Johansson mållinjen för sitt Team North Lease Racing som vinnare av Lakkaloppet.
– Det känns, säger Johan Johansson direkt efter målgång och tittar ned på en ordentligt skinnflådd handflata.
Tävlingen går ut på att köra så många varv som möjligt på två timmar.
– Det är svinkul, men det är absolut en tävling och det är fortfarande roligt att vinna, säger Johansson som tävlade i skotercross för snart 20 år sedan.
Går det att jämföra att köra dessa maskiner med den nya i dag?
– Det är betydligt jobbigare. Det finns i stort sett ingen fjädring så mycket handlar om att tänka på det när man kör så att maskinen håller.
Johanssons uppladdning inför Lakkaloppet kanske lämnade en del i övrigt att önska.
– Jag har nog knappt kört en meter i år.
Reglerna i tävlingen är att maskiner inte får vara byggda efter 1990. Det måste vara bladfjädring och maskinen ska vara så tidsenlig som det bara går. I teamen ingår tre eller fyra förare som samtliga ska köra minst ett varv.
– Tanken är att locka folk att vilja köra sådana här tävlingar. Det är betydligt billigare än vad skotercrossmaskinerna i dag är, säger Tobias Eklund, tävlingsledare.
Hur mycket tävling och hur mycket på skoj är det?
– Tävling är tävling och alla vill givetvis vinna även om det ska vara skoj också. Det är kul att se förare som tävlade på 80 och 90-talet vara med här och köra, säger Eklund.
Tvåa i tävlingen blev de regerande mästarna från 2019 Team Gulf och trea blev Team Scott Racing.
Strax innan prisutdelningen så var det någon i sällskapet som lyfte en idé om att samtliga prispengar i tävlingen skulle doneras till Barncancerfonden.
– Det var en bra idé och samtliga pristagare var med på det, säger Kalle Bergdahl, vice ordförande i arrangörsklubben Nyborgs Skoterklubb.
Det blev drygt 10 000 kronor som donerades.
Klubben har ännu inte uppskattat hur mycket folk det var på tävlingen.
– Det är lite svårt att säga då det är gratis inträde på tävlingen, men det kändes som om att det var ganska mycket folk. Det stod folk runt i stort sett hela banan, säger Bergdahl som även var en av förarna i det segrande laget Team North Lease Racing.
Det segrande teamet Team North Lease Racing hann köra 85 varv under de två timmarna som loppet pågick och tvåan Team Gulf var bara ett varv efter.