Spelarbudgeten kan öka – med 20 procent

Matcherna mot Djurgården blir viktiga – ekonomiskt. En kvartsfinalserie skulle generera miljonbelopp till Luleå Hockey. Det säger VD:n Stefan Enbom, som också berättar att föreningen siktar på att öka spelarbudgeten med 10-20 procent till nästa säsong.

Hoppas. Luleås vd Stefan Enbom säger att det skulle betyda mycket för föreningen om de tog sig till kvartsfinal.

Hoppas. Luleås vd Stefan Enbom säger att det skulle betyda mycket för föreningen om de tog sig till kvartsfinal.

Foto: Pär Bäckström

Luleå/ishockey2015-03-06 17:49

Styrelsen och klubbledningen lade en budget som skulle ge ett ekonomiskt nollresultat efter grundserien.

Den budgeten har inte hållit.

­– Vi var tidigt ute och sa att vi kommer få ett negativt resultat innan slutspelet, säger Stefan Enbom, vd.

Han fortsätter:

– Vi har också förmedlat att vi, i och med att vi fyllt på truppen under året, kommer göra ett negativt resultat innan slutspelet.

Men ni hade gjort ett minusresultat även om ni inte hade vrävat?

– Det hade vi gjort. Det negativa resultatet beror inte på värvningar. Vi har tappat en del på marknadssidan, vi har tappat lite på biljettintäkter trots att vi i princip har samma snitt som i fjol. Det är alla plan som gör att det blir ett negativt resultat.

Därför kommer play in-matcherna mot Djurgården bli viktiga för Luleå Hockey. Stefan Enbom säger att en eventuell kvartsfinalserie inte är lisviktig – men att den skulle ge ett bra ekonomiskt tillskott.

– Det är svårt att säga hur mycket det skulle ge, men det är säkert ett par miljoner.

Parallellt med årets säsongen blickar klubbledningen framåt. Mot säsongen 2015/16.

2016 är det nämligen 20 år sedan Luleå Hockey vann sitt första och enda SM-guld.

– Det är som vanligt viktigt att göra ett bra slutspel, det ger oss en ekonomisk grund att göra en ordentlig satsning inför det nästa säsong.

Ni har fått in några nya sponsorer. Är det därför ni kan göra en ordentlig satsning?

– Vi har en del nya sponsorer, det är ett antal som klivit in och vill bidra. Men det viktigaste för oss är att vi får med oss alla. Vi har ungefär tusen kunder och på något vis måste vi få med oss dom i en ordentlig satsning för nästa år.

– Nästa år är det 20 år sen vi vann SM-guld. Nu tycker vi att det räcker. Nästa år vill vi gå för guld. Men det krävs att vi får med oss alla samarbetspartners, att de också känner att det är dags att gå för guld.

Hur mycket mer vill ni satsa nästa säsong?

– De som byggt laget har under väldigt lång tid lyckats bygga ett bra lag, med relativt begränsade ekonomiska förutsättningar. Så det skulle kännas bra om ”Osten” (sportchefen Lars Bergström) inför nästa år har en något större budget. Så vi kan vara med och bygga ett lag som verkligen fullt ut utmanar de bästa och utmanar Skellefteå.

Hur mycket satsar ni på spelartruppen i förhållande till de andra lagen?

– Vår bedömning är att vi ligger någonstans just under mitten. Det är vår bedömning och känsla att vi ligger nånstans i närheten av vår tabellplacering.

Om man pratar kostnad för A-truppen?

– Exakt. Vi har ingen exakt statistik. Men vi ligger i mitten, kanske lite under det.

Var vill ni ligga i en sådan här ekonomisk tabell nästa år då?

– En viktig faktor för oss är att kunna gå fullt ut och kunna gå för guld. Vi måste hitta vägar att spetsa vårt erbjudande till våra lokala sponsorer, så att vi kan ha ännu bättre erbjudanden med ett ännu starkare varumärke. Att vi kan hitta vägar att öka sponsorintäkterna med 10-20 procent. Det innebär också att vi kan öka på spelarbudgeten.

Med samma siffor?

– Ja. Det kan man säga grovt.

Hur högt skuttar ni i en teoretisk lönetabell om ni ökar kostnaden för spelarbudgeten med 10-20 procent?

– Då tror vi kan bygga ett lag som är topp fyra när gäller spelarbudget

Stefan Enbom säger att det finns flera sätt att öka sponsorintäkterna med upp till en femtedel. Bland annat jobba med värdegrundsfrågor i skolor, med spelare från såväl herrlag som damlag.

– Vi har fått de signalerna att det arbetet vi gör ute i samhället uppskattas av många.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!