Luleå om sexistiska reklamen: "Inte sett"

CHL:s storsponsor marknadsför matcher med lättklädda kvinnor. Nu ger Luleå Hockey sin syn på saken.

Fåordig. Thor Stöckel, till vänster, har inte satt sig in i reklam- härvan.

Fåordig. Thor Stöckel, till vänster, har inte satt sig in i reklam- härvan.

Foto: Pär Bäckström

Luleå/ishockey2014-09-04 17:04

Under fredagskvällen tar Luleå Hockey emot Hamburg i CHL. I dag marknadsför CHL:s storsponsor, Cramo, flera andra CHL-matcher genom att publicera bilder på Twitter där kvinnor poserar endast iklädda varsin matchtröja med olika CHL-lag.

Någon bild med en kvinna iklädd Luleå Hockey-tröja har inte synts till, men klubben är likväl delägare i CHL.

– Jag har inte sett bilderna och inte varit inblandad i det hela. Och har svårt att kommentera eftersom jag inte ens har sett bilderna själv, säger Luleå Hockeys klubbdirektör Thor Stöckel till NSD.

Ett av lagen som reagerar starkt på bilderna är Frölunda.

– Det stämmer inte med våra värderingar. Det är inte den här typen av marknadsföring vi vill förknippas med, säger Frölundas ordförande Mats Grauers till Expressen.

Stöckel betonar att han inte har sett bilderna, men kan förstå reaktionerna.

– Utifrån det jag hör så kan jag självklart förstå att reaktionerna uppstår. Jag har full respekt för de värdegrunder vi har i Sverige, och är det så att det är sexistiskt är det naturligtvis inte bra. Men återigen: Jag har inte sett bilderna, säger Stöckel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!