Mer än halva grundserien är spelad. En snabb titt i tabellen ger svar på hur det har gått sportsligt för Luleå Hockey – de ligger femma i SHL.
Men hur går det för klubben ekonomiskt?
– Vi ser att vi har en viss ökning av intäktssidan, men vi vet också att kostnadssidan ökat i högre fart än intäktssidan, säger Stefan Enbom, vd i Luleå Hockey.
Han fortsätter:
– Vi har en stabil ekonomi i och med att vi har ett bra eget kapital, men vi är rädda om att inte äventyra det.
Vad är det som har hänt som har ökat kostnaderna?
– Det har inte hänt något dramatiskt. Föreningen gjort en ordentlig satsning för att försöka behålla ett antal viktiga spelare och dessutom fyllt på så att vi har en bred trupp.
Ligger ökningarna i er lagda budget?
– Ja, det gör dem. Det är inga konstigheter.
Så ni kommer inte gå minus på grund av de ökade utgifterna?
– Det är oerhört svårt att säga hur det ekonomiska utfallet blir. Vad jag kan säga utifrån ett ekonomiskt perspektiv är det väldigt viktigt att vi går till slutspel. Ju längre vi går där, desto bättre är det för vår ekonomi.
Har ni budgeterat med att gå till slutspel?
– Det är en grundinställning vi har att budgetera för nollresultat även om vi inte går till slutspel.
Siktar på ökning
Däremot säger Stefan Enbom att det finns en självkritik inom Luleå Hockey just nu. Över att klubben inte ökat sina sponsorintäkter mer än vad de gjort.
– Det funderar på vi på, hur vi kan lyckas bättre med det i framtiden.
Och?
– Hela vår inriktning är att ännu mer fokusera på att hjälpa våra kunder att bli lönsamma och framgångsrika. Lyckas vi hjälpa dem, så tror vi att våra sponsorer är villiga att ytterligare hjälpa oss. Så vi kan hjälpa varandra att lyckas. Vi har kommit en bit på väg där, men det tar lite tid.
Vad ser du som en realistisk ökning av sponsorintäkerna till nästa säsong?
– Realistiskt så hoppas jag att vi kan öka med 10-20 procent per år, i och med att vi tycker att varumärket Luleå Hockey stärkts så mycket. Vi blir allt bättre på att hjälpa på våra kunder, säger Enbom och tillägger sedan:
– I den rena sponsringen tycker jag att vi ska kunna öka 10-20 procent per år.
Om ni ökar 3-4 miljoner till nästa år; hur stor del av det kan ni då lägga på spelartruppen?
– Av ökningen vi lyckas dra in så är väl en stor del till att förstärka truppen, men en stor del går också till att förstärka organisationen i föreningen. Så att vi kan bli bättre på ungdomssidan, ha mer resurser utveckla egna spelare.