Luleå Hockey har i flera år jobbat efter målsättningen att vinna fler matcher än de förlorar och för att vara ett av Sveriges fyra bästa lag. Under Jonas Rönnqvist tid som tränare har klubben också vunnit grundserien, European Trophy och gått till SM-final.
Luleå vill fortsätta slåss i toppen. Både i Sverige och i Europa.
Därför har klubben nu tagit fram en ny, sportslig strategi för hur de ska lyckas med just det.
– Det är klart att vi har vår målsättning att vara bland de fyra bästa. Är man bland de fyra bästa finns goda möjligheter att göra det vi gjorde 1996 igen och som vi var och nosade på här senast, säger ordföranden Curt Johansson och syftar på Luleås hittills enda SM-guldet.
Målet: Få fram stjärnor
Curt Johansson fortsätter sedan:
– Det är styrelsen som fastställer strategin för föreningen, det har vi gjort. Men innehållet i den får du prata med Stefan (Enbom, vd) om.
Stefan Enbom:
– Vi ska presentera strategin för styrelsen och sedan ska vi diskutera den och fastställa den i januari. Men det viktigaste i den är det sportsliga, hur vi säkrar en positiv framtid, säger Enbom.
Enbom säger också att han inte vill prestentera för mycket detaljer i strategin. Det tänker klubben göra senare.
Men NSD kan i dag berätta att en av punkterna handlar om att få fram bra, egna produkter som sedan blir tongivande spelare i A-laget.
– Vi vill gärna se att vi fostrar bra hockeykillar i länet som kommer till Luleå. De får gärna bli så bra hockeyspelare att de i framtiden blir NHL-stjärnor. Vi har tittat lite på våra vänner i Skellefteå. En av framgångsfaktorerna för dem är att de i Västerbotten hela tiden kunnat producera bra hockeyspelare. När de försvinner till NHL så kommer det nya hela tiden. Det är något som vi tittat på och som vi ska försöka jobba med själva, säger Stefan Enbom.
”Vill bygga vidare på det”
Så den stora grejen i den nya strategin är att få fram fler egna produkter?
– Jo, det är det väl. Eller, det är en av de stora bitarna. Men det är det också att skapa en miljö som gör det väldigt attraktivt att spela i Luleå Hockey. Vi vet att redan många uppskattar att de kommer hit och spelar med Luleå Hockey. Det är därför som vi kan ha en Linus Klasen i Luleå, till exempel. Vi vill bygga vidare på det och göra det ännu mer attraktivt att spela i Luleå Hockey.
På tal om Linus Klasen, ja. En av anledningarna till att Luleå vill få fram unga, egna produkter är att de oftast är billigare än rutinerade spelare.
På så vis får klubben mer pengar att lägga på spetsspelare.
Som Linus Klasen, Niklas Olausson och Johan Fransson.
Den sportsliga strategin – som är huvuddelen i klubbens nya riktlinje och som de började jobba med i september – har redan klubbats igenom av styrelsen.
Ska hjälpa andra klubbar
I januari ska styrelsen sedan klubba igenom en totalplan. En plan som också innehåller ekonomiska aspekter.
– Vi tycker på något vis att varumärket Luleå Hockey blir allt starkare och värdet på varumärket Luleå Hockey ökar varje år. Det borde avspegla sig i vår omsättning också. Vi har stora ambitioner när det gäller att öka omsättningen, säger Enbom.
Och fortsätter:
– En nyckel i allt det här är att ha bra samverkan med övriga klubbar i Norrbotten, så att vi hjälper varandra att producera bra spelare.
Ingår det i den nya strategin hur ni kan hjälpa länsklubbarna?
– Absolut. Det är bara att titta på Asplöven och deras framgång. Det är så vi kan hjälpa dem, med att tillhandahålla spelare. Det är en jätteviktig faktor för dem.
Finns det andra sätt som ni kan hjälpa klubbarna på, mer än att hjälpa dem med spelare?
– Ja, det gör det. Men det vill jag inte gå in i detalj på. Vi vet att vi är väldigt beroende av klubbarna ute i länet. Utan dem får vi det svårt i framtiden och vi tror att vi kan hjälpa dem.