När Anna Jonsson tog över som klubbdirektör i Luleå Basket 2009 hade hon en tuff utmaning framför sig. Finanskrisen hade ett tagit grepp om klubben och flera tunga sponsorer tvingades hoppa av.
Men på fem år har mycket hänt. Föreningen har inte bara bytt namn. Den har också dubblat sin omsättning och ökat sina spelarlöner med hundra procent.
– Jag tror omsättningen låg på fyra miljoner när jag började, nu är vi väl uppe i åtta och en halv. Det är klart att det har hänt grejer, säger Anna Jonsson.
Jonsson har varit en av de ledande personerna bakom denna utveckling – men hon vägrar ta åt sig äran för att Northland Basket drar sådant enormt intresse. Både från sponsorer och fans.
– För det första så tror jag att det är ett jobb som har påbörjats långt innan jag började. För tio år sedan så fyllde vi också arenan. Det är något som har pågått under väldigt, väldigt lång tid, säger hon och förklarar vidare:
– Det handlar om hårt jobb. Vi har och har haft ett framgångsrikt lag alla de här åren, vi har varit med i toppen och slagits. Jag tror också att vi har fått mer acceptans för att damidrott också kan vara roligt och spännande. Fler och fler företag har fått upp ögonen. Man vill förknippas med oss.
Som kvinna brinner hon extra mycket för sin förening – och hon vill verkligen skapa bättre förutsättningar för sina spelare.
– Jag skäms fortfararande för att jag tycker att våra spelarlöner är för dåliga, även om de ökat med hundra procent, jag tycker att det är skamligt att vi inte kan betala spelarna mer och då betalar vi ändå mest i ligan. Tänk om de hade förutsättningar att kanske bara jobba halvtid, eller plugga halvtid, tänk vad bra de skulle kunna vara då. Vilken potential det finns.
Nu har Northland Basket vunnit sitt första SM-guld och klubben har etablerat sig som den största och mäktigaste på damsidan i basket-Sverige. Men Anna Jonsson hoppas att föreningen kan växa ännu mer i framtiden.
– Vi är en tajt organisation nu med 3-4 personer på kansliet, vi behöver bli fler. Vi hinner inte prata med alla som vi skulle vilja kontakta. Vi behöver bli fler, särskilt på säljarorganisationen.
Redan till nästa år?
– Ja, förhoppningsvis. Men det är ju en styrelsefråga.
Vad ser du framför dig nästa säsong?
– Vi ska fortsätta bygga på den positiva trenden som vi är i. Vi får toppa det här med en EM-kvalmatch för de svenska damerna i juni. Sen är det bara hårt jobb som gäller, borra ner och försöka få med oss företag och organisationer som vill samarbeta med oss.
Kanske några fler SM-guld i framtiden också?
– Absolut. Vi har ju alltid höga krav och höga målsättningar. Vi vill fortsätta vara i toppen. Det känns ju bra (skratt).