Jakten på en ny huvudsponsor

Parallellt med nästa års lagbygge jobbar BC Luleå nu stenhårt med att hitta en ny huvudsponsor. Klubben vill skriva ett flerårigt avtal med sin nya storsponsor.

På jakt. Lars Mosesson och BC Luleå är på jakt efter en ny huvudsponsor.

På jakt. Lars Mosesson och BC Luleå är på jakt efter en ny huvudsponsor.

Foto: Pär Bäckström

Luleå/basket2016-04-14 15:08

4 juni 2010 offentliggjorde Plannja Basket att de hade bytt huvudsponsor – och även namn. Klubben blev istället LF Basket.

Då tecknade basketklubben ett tioårigt avtal med sin nya huvudsponsor.

Avtalet förhandlades sedan om – och den här säsongen blev slutet på parternas samarbete.

Så nu letar BC Luleå, som klubben nu heter, efter en ny huvudsponsor.

– Det håller vi på och jobbar med nu. Det ska vi kanske kunna presentera inom någon framtid, säger Lars Mosesson, klubbdirektör i BC Luleå.

En snar framtid?

– Jag kan inte säga någon tid eller hur vi ligger till. Jobbet håller på att göras.

Klubbens representanter jobbar aktivt med detta, men har också tagit extern hjälp i arbetet med att hitta en ny storsponsor.

Lars Mosesson fortsätter:

–  Vi har haft huvudsponsorer sedan Plannja AB tog hand om oss. Sen har vi hetat företagsnamn, Plannja och LF. I år är första gången som vi bara hette Luleå.

Är det aktuellt med ett företagsnamn igen?

– Man ska aldrig säga aldrig, men vi kommer heta Luleå. Det kommer vi göra.

Oavsett om ett namnbyte skulle ge mycket mer pengar?

– Man kan aldrig säga något tvärsäkert sådär. Men det är hur vi tänker och planerar.

Klart är i alla fall att BC Luleå vill skriva ett flerårigt avtal.

– Det är självklart, när man går in i ett sådant här jobb försöker man hitta ett avtal som sträcker sig över några år.

Hur mycket pengar tror du att det nya avtalet årligen kommer ge er?

– Där får du inget mellan tummen och pekfingret. Du får ta fram din egen räknesticka och räkna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!