Tigers revansch

Först avgick Kenneth Karlsson.Nu tvingas Kenth Bergström och Rolf Lind lämna sina uppdrag i rallycrossutskottet efter den senaste tidens - Vi befriade dem från de uppdrag som de hade, säger Pierre Elisson, styrelseledamot i Svenska Bilsportförbundet.

Fredrik Tiger kan få sin revansch. Hans bil kan komma att tillåtas nästa säsong.

Fredrik Tiger kan få sin revansch. Hans bil kan komma att tillåtas nästa säsong.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2011-01-04 06:00

I mitten av december berättade NSD om de regelförändringar som slog hårt mot rallycrosstjärnorna Fredrik Tiger och Jonas Andersson och flera andra förare.

SM-segraren Fredrik Tiger kände att hans nybyggda bil skulle bli värdelös eftersom bilarna från och med nu fick väga max 1 150 kilo, jämfört med tidigare då de var tvungna att väga minst 1 330 kilo.

Den 18 december avslöjade NSD att flera förare ansåg att årets SM-tvåa Mikael Thiman och totalfyran Kristoffer Andersson gynnades av den nya regeln. Det visade sig då att sekreteraren i rallycrossutskottet Kenneth Karlsson, som tillsammans med de andra i rallycrossutskottet låg bakom den nya maxvikten, hade en nära relation till Kristoffer Andersson. Och att utskottet hade rådfrågat Mikael Thimans far innan den nya regeln klubbades igenom.

Lämnar sina uppdrag
NSD:s granskning ledde till att Kenneth Karlsson valde att sluta.

- Varför han slutar? Du är en av anledningarna till det. Det skrivs så jävla mycket skit, personliga påhopp och grejer. Det är förjävligt att det ska vara så när man jobbar så ideellt, att det ska skrivas och gås till tidningar. Det är en skandal och det är den enda kommentaren jag har, sa rallycrossutskottets ordförande Kenth Bergström då.

Nu har de resterande medlemmarna i rallycrossutskottet, Kenth Bergström och ledamoten Rolf Lind, tvingats lämna sina uppdrag.

- Det stämmer, säger Pierre Elisson, som är styrelseledamot i Svenska Bilsportförbundets styrelse och den i styrelsen som är ytterst ansvarig för rallycross.

Ska få förtroende igen
Varför?

- Det här är ett sätt att kanske återfå förtroendet på ett bättre sätt i rörelsen.

- De arbetade nog kanske i fel riktning med sporten. Mot vad rörelsen vill och behöver.

Kommer ni att gå tillbaka till de gamla reglerna nu?

- Det nya utskottet håller, tillsammans med tekniska kommittén, på och tittar på reglementet just nu. Vad som händer med reglementet kan jag inte säga, men det blir förändringar mo det som ligger nu.

Kan det bli så att den nya maxvikten försvinner?

- Så kan det bli.

Betyder det Fredrik Tigers bil kan komma bli tillåten igen?

- Ja.

Har stor respekt
Fredrik Tiger:

- Jag har stor respekt för Pierre Elisson och nu hoppas jag att de backar regelverket och att de kommer ut med en framförhållning på det.

- Naturligtvis hoppas jag att jag kan fortsätta använda min bil nu. Annars är jag uträknad. Jag varken hinner eller har råd att bygga en ny bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om