Lyssna på fansen - det vinner ni på

För 18 år sedan valde Luleå Hockey bort sitt ursprung.
Nu vill supportrarna ta tillbaka det ursprunget.
Jag gillar initiativet, jag älskar att fansen visar sitt missnöje genom att faktiskt försöka påverka skeendet på ett demokratiskt sätt.
Problemet är att Luleås klubbledning målat in sig i ett hörn.

sdfsdf sdf sdf   dfs dfsdf sdf  sdf sdf sdf  sdfsdf sdf sdf   sdf sdf sd fsdf

sdfsdf sdf sdf dfs dfsdf sdf sdf sdf sdf sdfsdf sdf sdf sdf sdf sd fsdf

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2012-05-16 09:43

Minns ni hur det var? Det hände något i elitserien, där i början av 90-talet. Klubbar över hela landet ville plötsligt - och mindre lustigt - göra våld på sitt förflutna och inkassera 30 sköna silverpenningar för sveket.

HV 71 blev HV Bulls. Västra Frölunda blev Frölunda Indians. Färjestads vargar, Brynäs tigrar, Djurgårdens lejon... Det fanns liksom ingen hejd på den zoologiska misären.

Varför?

Därför att Luleå Hockey hade visat vägen - och faktiskt lyckats.

Det är ingen hemlighet att vår svenska hockeydamm stundtals är både grund och trång.

Det är ingen hemlighet att där en har gått i bräschen följer ofta de andra efter - oavsett om det gäller fiffiga skattetekniska lösningar, spelsystem eller souvenirförsäljning.

Så när Luleå Hockey plötsligt hissade ner ett björnhuvud i plast från taket och började tjäna pengar gjorde de andra likadant.

Problemet? För att citera min mamma: Bara för att alla gör något betyder det inte att det är rätt.

För mig är ett byte av klubbmärke ett sätt att säga att man skäms över sitt ursprung, ett misstroendevotum mot sig själv. Det är en Kirunabo som flyttar till Stockholm och börjar prata söderslang efter en vecka, det är en 50-åring i röd sportbil och tupé. Jag kan tycka att det är dags att boka en terapitid och komma ur den här 35-årskrisen - men jag inser att det är svårt.

Luleå Hockeys ledning har nämligen precis hela skägget i brevlådan.

Det började med att man betalade dyra pengar för att ta fram och designa en ny logotype baserad på ett modernt - och felaktigt - klubbmärke.

Man gjorde det utan att diskutera igenom saken med supporterklubben, vilket man gör på egen risk i en medlemsstyrd förening.

Nu går man återigen emot fansen genom att inte visa någon medkänsla för deras förhoppningar.

Luleå Hockeys nya ledning har gjort massor av bra saker. Klubben mår bra ekonomiskt, laget mår bra sportsligt, klubbdirektörerna Jidström och Stöckel har löst föreningens största problem.

Men i processen har de tappat en del av det som faktiskt var vackert med Luleå Hockey.

Jag tror att de som sitter i klubbledningar över hela landet generellt sett har kunskaper som berättigar deras positioner.

Jag tycker generellt sett att fans ska hålla sig borta från beslut som gäller klubbens dagliga skötsel.

Jag tror att fans oftast är för känslomässigt involverade för att kunna ta långsiktiga beslut som gynnar föreningen.

Men i just det här fallet tycker jag faktiskt att fansen har rätt till en åsikt - det är för deras skull som märket finns där.

Att modernisera en förening får aldrig innebära ett brott med det förflutna, vilket den förra klubbledningen gjorde i och med införandet av björnen som en symbol för Luleå Hockey. När den nya ledningen så bestämde sig för att modernisera det nya klubbmärket istället för det gamla normaliserade man det brottet.

Det var ett stort misstag - nu får man stå för det.

Men det behöver inte vara negativt.

Avgrundsvrålet från ståplats kan låta lite illa, men tack vare det har klubbledningen faktiskt fått en jättechans att bli hjältar.

Tänk om Peter Jidström skulle ställa sig upp på årsmötet och säga "Ja, ni har rätt, vi gjorde fel i fjol. Kan vi lösa det här? Vad sägs om att vi spelar i en retromatchtröja i vinter?"

Får man be om en smula pragmatism?

Luleå Hockey har lagt ner stora pengar på den nya björnlogotypen, den som blivit föremål för fansens vrede men egentligen inte är så dum.

Jag är en traditionalist, jag gillar "stålmannen", men jag kan tänka mig att kidsen tycker om den nya loggan. Brumbrum, se så arg Luleåbjörnen är - och vilka vassa tänder den har.

Behåll den då. Låt fansens favorit bli ett komplement med lite större plats än den senaste säsongen. Att skaffa ett nytt matchställ är inte jättedyrt - det rör sig om några hundralappar för varje tröja - och det skulle göra hardcorefansen oerhört glada.

Det skulle visa att Luleå Hockey - precis som Toronto, Montreal eller New York Rangers - inte är en förening som skäms över sitt förflutna.

Det skulle också visa att klubbledningen litar på dem som följer laget och i förlängningen tror jag att just det skapar ett större intresse för allt som har med klubben att göra.

Det finns egentligen bara vinster - så länge Luleå Hockey vågar lyssna på sina medlemmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om