Luleås nya kamp
På lördag inleder Luleå Hockey en helt ny kamp.Nämligen den mot plötslig spädbarnsdöd.- Alla föräldrar är oroliga att något ska hända deras barn, säger lagkaptenen Anders Burström som själv är pappa till en tvåårig dotter.
Michel Östlund, Spädbarnsfonden, och Peter Jidström, klubbdirektör i Luleå Hockey, visar upp den ditsydda symbolen Solvända på matchtröjan.
Foto: Pär Bäckström
- Som nybliven förälder minns jag att jag hela tiden sprang och tittade på min dotter när hon sov, säger Luleå Hockeys lagkapten Anders Burström.
Han har blivit utvald som frontfigur när klubben ska inleda en unik kampanj tillsammans med Spädbarnsfonden.
- Jag vet hur orolig man kan vara för sina barn. Det här med plötslig spädbarnsdöd är ju både en risk och ett obehag, säger Burström.
Ingen tvekan
När Luleå Hockey fick en förfrågan att stötta Spädbarnsfonden i den här kampanjen var det aldrig någon tvekan.
Laget består av ett helt gäng pappor och rädslan att förlora sitt barn har säkerligen upplevts av alla någon gång.
- Det här känns som en självklar grej att ställa upp på, säger Anders Burström och fortsätter:
- Jag känner flera som drabbats av missfall efter en långt gången graviditet, däremot vet jag ingen som drabbats av plötslig spädbarnsdöd. Men alla föräldrar är ju oroliga för att något ska hända deras barn.
I samband med lördagens hemmamatch mot Rögle passar Luleå Hockey på att dra igång kampanjen som kallas för Solvända. Detta efter blomman som används som symbol och även är ditsydd i linningen på Luleås matchtröjor.
Innan matchstart kommer publiken att informeras om hur man kan stötta kampanjen. Samtidigt ska ett symboliskt ljus tändas inne på arenan.
- Vi är mycket stolta över det här och kommer göra allt vi kan för att det här ska bli bra, säger Luleå Hockeys klubbdirektör Peter Jidström när han presenterar kampanjen tillsammans med Michel Östlund från Spädbarnsfonden.
Säljer symboler
- Det här är första steget, men målsättningen är att vi ska kunna ha en stor, direktsänd spädbarnsfondgala i Coop arena om något år.
På plats finns även Daniel Wilén som varit med och designat den symbol som kommer att säljas, ungefär som ett rosa band eller en majblomma.
Han har själv förlorat ett barn och vet hur hjälplöst det känns när forskningen inte går framåt.
Det var därför han tog kontakt med Luleå Hockey för ett halvår sedan och presenterade kampanjförslaget.
- När Daniel kom till oss och pratade från hjärtat kändes det som en självklar och jättebra grej att ställa upp på, säger lagkaptenen och pappan Anders Burström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!