Jonssons utmaning: ta Luleå ut i Europa

Luleå Basket har inte gett upp planerna på att bli Sveriges ledande dambasketförening.I den satsningen ingår den nya klubbdirektören Anna Jonsson.- En stor utmaning, säger Jonsson.

Luleå Basket ordförande Marie-Louice Lind ser ljust på klubbens framtid.

Luleå Basket ordförande Marie-Louice Lind ser ljust på klubbens framtid.

Foto: Kurt Engström

Luleå2009-05-29 06:00
I höstas gick Luleå Basket ut med sin vision att bli svensk baskets version av Umeå IK. Målet var att bli landets ledande förening ute i Europa inom loppet av en femårsperiod.
Trots lågkonjunktur och finanskris finns visionen kvar och Luleå Basket satsar vidare mot toppen.
- Vi tänker inte ge vika på våra planer även om det kanske tar lite längre tid, säger ordföranden Marie-Louice Lind.
Igår passade hon på att presentera klubbens senaste nyförvärv, den nya klubbdirektören Anna Jonsson, 33.
Hon tar över posten efter Björn Hägg som hoppade av i februari.
- När vi pratar om att nå ut i Europa menar vi inte bara sportsligt. Vi vill även utveckla den organisatoriska och kommersiella biten, det är där Anna (Jonsson) kommer in, säger Marie-Louice Lind.
Kommer från IT-branschen
Anna Jonsson, med rötter i Luleå, har arbetat på en mängd företag som informatör och marknadsförare. Hon kommer närmast från IT-branschen och en tjänst som marknadskommunikationschef.
Nu väntar en helt ny utmaning för Jonsson som ska ha det övergripande ansvaret för Luleå Baskets ekonomi, marknad och sponsring.
- En stor, men rolig, utmaning. Jag tror att det kommer gå bra. Luleå Basket är ett varumärke som många vill förknippas med, säger Jonsson som suttit två år i Luleå Baskets styrelse.
Börjar arbetet efter sommaren
- Jag brinner för klubben så det känns väldigt bra att få vara med och påverka framtiden, säger hon.
Luleå Basket har, precis som resten av basket-Sverige, påverkats av finanskrisen och några av klubbens större sponsorer faller bort inför nästa säsong.
Det handlar främst om industriföretag som inte längre har råd att ställa upp som sponsorer.
Anna Jonsson får en tuff uppgift att fylla dessa luckor, men hoppas ha stor nytta av sitt breda nätverk.
- Jag har kontakt med en mängd företag som inte samarbetat med Luleå Basket tidigare. Förhoppningsvis kan vi inleda sådana samarbeten framöver, säger Jonsson.
Anna Jonsson tillträder som klubbdirektör den 1 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om