Hockeyjippot blev ett ekonomiskt klipp för Luleå Hockey
Matchen mot Icebreakers blev en ekonomisk succé - för Luleå Hockey.Men det hade kunnat sluta annorlunda.- För två veckor sedan hade vi bara sålt 500 biljetter, säger Peter Jidström, klubbdirektör för Luleå.
Foto:
För så här fungerar det.
Ekonomisk vinst
Luleå Hockey köper matchen för ett par hundra tusen. Sedan är det upp till klubben att få karusellen att gå runt - på ett eller annat sätt.
Och det fanns några svettiga pannor i Luleås klubbledning för ett par veckor sedan.
- På evenemangen för våra samarbetspartners, golf med NHL-stjärnorna och så, har vi haft fulltecknat sedan länge. Men för att gå runt var vi tvungna att sälja ungefär 2 500-3 000 biljetter och för 14 dagar sedan hade vi bara sålt 500 biljetter, säger Jidström.
Till matchen kom dock drygt 4 000 åskådare, vilket innebär ett fint extra tillskott till en ekonomiskt ganska hårt prövad förening.
- Om vi räknar med att det kom 4 000 så blir det väl 50-100 000 kronor plus för oss, säger en lågt räknande Peter Jidström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!