Hockeyjippot blev ett ekonomiskt klipp för Luleå Hockey

Matchen mot Icebreakers blev en ekonomisk succé - för Luleå Hockey.Men det hade kunnat sluta annorlunda.- För två veckor sedan hade vi bara sålt 500 biljetter, säger Peter Jidström, klubbdirektör för Luleå.

Foto:

LULEÅ2008-08-06 06:00
Matchen mot Icebreakers var förvisso av tveksam sportslig kvalité. Men ekonomiskt blev den ett klipp.
För så här fungerar det.
Ekonomisk vinst
Luleå Hockey köper matchen för ett par hundra tusen. Sedan är det upp till klubben att få karusellen att gå runt - på ett eller annat sätt.
Och det fanns några svettiga pannor i Luleås klubbledning för ett par veckor sedan.
- På evenemangen för våra samarbetspartners, golf med NHL-stjärnorna och så, har vi haft fulltecknat sedan länge. Men för att gå runt var vi tvungna att sälja ungefär 2 500-3 000 biljetter och för 14 dagar sedan hade vi bara sålt 500 biljetter, säger Jidström.
Till matchen kom dock drygt 4 000 åskådare, vilket innebär ett fint extra tillskott till en ekonomiskt ganska hårt prövad förening.
- Om vi räknar med att det kom 4 000 så blir det väl 50-100 000 kronor plus för oss, säger en lågt räknande Peter Jidström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om