Framgångarna sänker sporten

Norrbotten har aldrig haft vassare toppförare i rallycross.Men på länsnivå har framgångarna motsatt effekt.- Det är många som kör SM och då väljer de bort DM för att spara på bilarna. Visst är det ett dilemma för oss, säger tävlingsledaren Lars-Erik Henriksson sedan man knappt fått ihop bilar för att köra super nationell på Näverberget.

Roger Ignberg hade bra press på ledande  Erik Karlsson vid A-finalen i 2150 men körde bort sig.

Roger Ignberg hade bra press på ledande Erik Karlsson vid A-finalen i 2150 men körde bort sig.

Foto: Martin Thelénius / Expressum

LULEÅ2010-09-06 06:00

Det är onekligen en besvärlig situation. Piteåföraren Jonas Ökvist, själv tävlande i 2400, bekräftar att toppförarnas framgångar inte alls lyft sporten - snarare tvärtom.
- Första säsongen jag körde, runt 1999-2000, var vi 60 i min klass. I år är vi högst 15, säger han och fortsätter:
- Men det är jobbigt att hålla i. Kostnaderna har dragit iväg något alldeles sanslöst men materialsporter är ju så, ska du hänga med måste du hänga med på materialet också. Och det har ju inte varit några lysande tider på sistone, heller.
Få internationella startande
Samtidigt understryker Ökvist att det ändå existerar ett uppsving - på SM-nivå.
- Inte i övrigt, tyvärr. Det är jävligt dåligt med supernationella startande och 2150 har också minskat i sommar.
Att instegsklassen 2150, utformad för att hålla kostnaderna nere, minskar är förstås särskilt besvärligt.
- Vi hoppas ju att det ska öka. Men det behövs tillväxt bland de yngre, säger Lars-Erik Henriksson.
Tävlingsledaren har just avslutat DM-deltävling sex av sju, med tre startande supernationella ekipage och B-final bara i 2150. Han har ytterligare en teori om varför det går trögt.
"För mycket serier"
- Det finns för mycket serier i förhållande till antalet förare. Man skulle behöva skära ner så att de aktiva kan köra alla tävlingar, säger han och får medhåll av Ökvist.
- Jag kör ju dubbelt i år och det är fruktansvärt mycket tävlingshelger. Och det är bara de som är riktigt pålästa som hänger med i alla ställningar, cuper och SM-tabeller.
För just Luleås och Näverbergets del är dessutom banan ett problem: den är liten och därmed förhållandevis långsam.
Men tävlingsledaren hävdar att det inte har avgörande betydelse.
- Vi kör i och för sig inte SM-tävlingar här. Banan är lite långsammare än till exempel Kalixbanan men samtidigt väldigt teknisk, det gäller att köra med insidan och inte gasa för mycket, säger han och tillägger:
- Men det är inte ett mindre intresse för att köra här. Många tycker om att köra fort men föredrar också den här banan då det inte bara är hästkrafterna som avgör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om