"Enda sättet är väl att sluta utöva sporten"

Motocrossporten i Sverige skakas av tre tragiska dödsolyckor på kort tid.Och den förre VM-föraren Niklas Granström från Kalix är tagen av det inträffade.Inte minst med tanke på att han var på banan i Västerås när den senaste olyckan inträffade.Men Granström tror inte att de senaste tragedierna beror på brister i säkerheten.- Jag kan inte hitta någon annan gemensam nämnare än att det är en jäkla otur, menar han.

Niklas Granström upplevde den senaste dödsolyckan inom motocrossporten på nära håll. Den förre VM- och SM-föraren från Kalix är tagen av det inträffade, men ser samtidigt inget samband mellan de tre dödsolyckorna i Sverige på kort tid. "Det är nog bara en jäkla otur", säger han.

Niklas Granström upplevde den senaste dödsolyckan inom motocrossporten på nära håll. Den förre VM- och SM-föraren från Kalix är tagen av det inträffade, men ser samtidigt inget samband mellan de tre dödsolyckorna i Sverige på kort tid. "Det är nog bara en jäkla otur", säger han.

Foto: Daniel Norin

LULEÅ2011-08-31 06:00

Motocrossäsongen i Sverige har hittills handlat mest om svarta rubriker.

Inom loppet av bara ett par månader har tre unga förare omkommit efter olyckor samband med träning och tävling.

Den senaste olyckan inträffade i Västerås i helgen under en SM-deltävling där en 15-årig elitåkare omkom efter att ha blivit påkörd efter starten.

Den förre SM- och VM-föraren Niklas Granström från Kalix var på tävlingarna i Västerås - och fick uppleva olyckan på nära håll.

- Jag stod precis vid räcket där det hände. Det är så tragiskt så det finns inte, säger Granström, som sedan han slutade som elitåkare istället hjälper Norrbottens två främsta åkatre Per Nyberg och Marcus Omnell.

- Jag mådde verkligen dåligt av det som hände. Killen som omkom och Marcus är jämnåriga. Det var en riktigt lovande kille som blev ungdomsmästare i fjol. Kraschen i sig var inte särskilt märkvärdig, men resultatet av den blev fruktansvärt.

"Ren otur det som hände"
Under sina år med lopp i både Nordcupen, SM och VM har Granström sett och upplevt en del hemska olyckor.

- Men jag har aldrig varit med i en tävling där det har blivit en dödsolycka. Jag har kört en VM-tävling där en kille skadade sig så svårt att han blev förlamad. Det är det värsta jag varit med om, säger Granström och fortsätter:

- Och jag var själv med om en allvarlig olycka på just Malmabanan i Västerås. En VM-förare blev träffad av en annan cykel och var nära att omkomma. Då låg jag precis bakom honom, säger Granström, som har svårt att se att det är säkerheten som brustit vid olyckstillfällena.

- Det florerar en del rykte om olika teorier på vad det är som brustit. Det som hände i söndags var ren otur. Han blev påkörd i starten och det är många små faktorer som påverkar. Jag kan inte hitta någon annan nämnare i det än att det är en jäkla otur.

Under sommaren har förbundet, Svemo tillsatt flera utredningar om säkerheten kring sporten.

Och enligt Granström, som bor i Stockholm sedan ett par år tillbaka, har säkerheten alltid haft hög prio under de år som han kört.

Ett par gånger varje säsong är säkerheten och respekten mellan förarna uppe till diskussion.

- Det är extremt ovanligt att det händer dödsolyckor, inte minst med tanke på antalet utövare och på hur många som kör hela tiden. Svemo jobbar hårt för att förebygga säkerheten och det är ett arbete som pågår hela tiden, säger han och fortsätter:

Elitförarna är ärrade
- Det är fortfarande en farlig idrott, precis som alla andra motorsporter. Men man kan inte göra så mycket mer än att se till att man har på sig rätt skydd, och att banan är säker. Jag ser inte vad mer man kan göra för att förebygga att sådana här tragiska saker händer. Två av de omkomna är elitåkare och då har de oftast bra koll på grejerna. Enda sättet att få det hundra procent säkert är väl att sluta utöva sporten helt, och det är inte rätt väg att gå.

Hur tror du att de andra förarna påverkas av det som inträffat?

- Det visar sig väl ganska fort hur det ser ut på nästa SM-tävling om det blir färre deltagare än tidigare. Men jag hoppas att det inte ska påverka sporten för mycket, säger han och fortsätter:

- Jag minns själv när man tävlade och hur man såg andra åkare som vred fötter och bröt ben. Det var jäkligt otäckt. Men man blir så väldigt hårdhudad. Man skakar av sig det ganska snabbt. Alla åkare som kör på elitnivå är ganska ärrade när det gäller sådant. Annars blir det svårt att tävla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om