De är redo för en gräslig utmaning

Skoterdragrace på is, snö och asfalt är nog bekant för de flesta intresserade.Men det finns ytterligare en gren - och den är grön.Efter framgångarna på svenskt gräs drar nu Patrik Löfdahls team till USA för att testa lyckan vid klassikern Hay Days Grass Drags. Självförtroendet är på topp:- Vårt största problem är hur pokalen ska få plats i handbagaget...

Foto: Martin Thelénius / Expressum

LULEÅ2010-09-02 06:00
Patrik Löfdahl, mekanikern Henrik Nordenskiöld och teamchefen Mats Lager har råd att vara skämtsamt kaxiga efter framgångarna i svenska Dalacupen.
I fjol blev det en andraplats och i år totalseger, resultat som också givit ledning i nordiska cupen inför finalen i Norge helgen efter resan.
Officiell start på vintern
Men teamet vet förstås också att det krävs betydligt mer än bara hemmaresultat och självförtroende för att lyckas i USA. Ändå ger man sig direkt på en av sportens absoluta klassiker.
- Tävlingen (den 11-12 september utanför Minneapolis, Minnesota) har hållits i 44 år och ses av många som den officiella starten på vintern, berättar Löfdahl som själv varit på plats fyra gånger utan att köra. Nu är det alltså skarpt läge.
- Det har väl varit en dröm att köra där, medger han.
Att det blev gräs och inte något av de för länet mer konventionella underlagen har han ingen riktig förklaring på.
Löfdahl har aldrig kört på is men däremot provat snö och asfalt.
- Det har väl gått hyfsat på snö. På asfalt var jag enda med tvåcylindrig maskin, det är väl ett litet handikapp, säger han och skrattar.
Viktigt att kunna finliret
Klassen det handlar om är originalbetonade Stock 600 och maskinen en Arctic Cat, knappast någon slump eftersom Löfdahl också säljer märket. Men Mats Lager understryker att valet är självklart.
- Grundämnet är det absolut snabbaste just nu.
Klasser utan trim handlar i hög utsträckning om att behärska finliret och det är där det här teamet lyckats.
- Mycket beror på vår kunskap om variatorer. I övrigt byter vi matta, drivaxel, stötdämpare och boggi, förklarar han.
Siffrorna talar i alla fall i år ett tydligt språk: teamet är nästan en tiondels sekund snabbare än närmaste konkurrent.
Vassaste repan över 500-fot, 152 meter, är 5.86 sekunder med 137 km/h i sluthastighet - sju hundradelar från svenska rekordet.
Löfdahl flikar in:
- Vi hämtar ut den nya maskinen på tisdag och ska vara körklara på onsdag, för att kunna testa inför kvalen på fredag
Siktar på seger
Man ska alltså inte köra med teamets svenska maskin utan har köpt ut en ny som levereras på plats. Men mot de bästa amerikanerna saknar man trots allt ett par tiondelar. Går det verkligen att trimma in en vinnarmaskin på bara några dagar..?
- Det ska inte vara några problem. Vi har med oss de delar som behövs och byter, säger Nordenskiöld och försäkrar leende:
- Man kan lugnt säga att siktet är väldigt högt ställt. Problemet är hur pokalen ska få plats på hemresan...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om