Inte?
- Nej, i min klass får vi inte köra snabbare än 9.90. Så det gäller att köra lagom fort men för det mesta ger man järnet ändå.
10,5 sekunder är alltså bättre än 9,89.
- Många har datorer i bilen som hjälper till att strypa gasen om det går för snabbt. Men vi är från Älvsbyn och kör utan, sa Tommy och skrattade.
- Jag försöker bedöma hur mycket bilen slirade i starten och sedan reglera farten.
Men det blir förstås svårare ju viktigare reporna blir.
- I utslagningen är det svårt att hålla igen, förklarade Lundberg.
Om båda kör för fort vinner den som körde minst under maxtiden.
"Har köpt två färdiga bilar"
Tommy började med dragracing 2006.
- Jag hade varit och tittat några år och tyckte det verkade kul.
Han började i klassen ET Pro. Där kör bilarna på elva sekunder.
- Men jag ville ha en vassare bil.
På hösten 2009 köpte han sin nuvarande bil och gick upp till Super Gas.
- Efter två kvalrepor rasade motorn. Jag har köpt två färdiga bilar, i båda rasade motorn.
Men med god hjälp fixades bilen och 2010 vann Tommy Lundberg sin klass i Midnight Sun International´s.
I fjol gick det inte lika bra. I helgen blev Tommy kvaltvåa och sedan tog det slut direkt i elimineringen. Orsak: Tommy körde för fort. Han noterade tiden 9.887 mot Lennart Edlund. Ö-vik, som hade 10.237.
Älvsbyföraren var alltså långt före i mål men diskades för fortkörning. Tommy har en plåt bak på bilen där det står, "Fartdåre".
Och den här gången blev det för mycket gas.
Dragracing handlar också om en annan sak - väntan.
- Jag har lärt mig, sa Tommy. Det blir mycket väntande och ganska lite körning. Normalt brukar vi hinna med nästan tio kvalkörningar nu blev det bara fyra.
En orsak var fredagens regn plus olja på banan - i lördags blev det fler haverier som krävde sanering av banan.
Vill gå upp i en snabbare klass
Att testa bilen mellan tävlingarna går inte.
- Vi måste ha fäste så det är meningslöst. Innan helgens tävling har jag inte kört bilen sedan augusti i fjol. Så det känns ju alltid lite nervöst. Men den har fungerat jättebra.
Förutom startavgift och oljor går det bränsle för runt tretusen kronor under en tävling.
- 200 liter kostar 13 000 och jag betalar ju allting själv.
Super Gas passar ganska bra.
- I den klassen får man mest för pengarna. Men jag är ändå sugen på att gå upp i en snabbare klass.
Helgens tävlingar blev inte riktigt någon publikfest.
- Det kändes mest som en vanlig vår- eller hösttävling. När jag började var vi många förare i klassen nu har det minskat.