Kiruna var under delar av 80- och 90-talet platsen för var mängder av landslag lade sin försäsongsträning. Det dog ut, men nu kan gruvmetropolen åtar ta sin status.
Vi träffade Christer Majbäck en soliga höstdag på Matojärvi.
– Jag tror absolut att det kan ske. Det handlar inte bara om att vi får en rullskidbanan i världsklass utan också att vi kommer att kunna ha natursnöspår mycket tidigare, säger Christer Majbäck.
Asfalteringen av den nästan en mil långa rullskidbanan har stött på såväl motstånd som ilska i Kiruna. På sociala medier har folk ställt mångmiljoninvesteringen mot besparingar inom kommunen.
Kirunas bäste skidåkare i modern tid, Christer Majbäck, menar att bygget av banan inte kommer att bli en kostnad i framtiden.
– Det borde inte vara så svårt att köpa förklaringen att det i stället kommer att innebära intäkter. Initialt kostar rullskidbanan runt sju miljoner kronor, men intäkterna kommer att vara större än kostnaderna.
På vilket sätt kommer det att generera intäkter?
– Det kommer att locka tillbaka landslagen till Kiruna. Det är väl främst från våra nordiska grannländer, men också från övriga Europa. Det i sig innebär pengar rakt in i kommunen och på sikt så kommer det att innebära mer pengar till vård och skola, säger Majbäck innan han fortsätter:
– Det är en vinn-vinn situation.
Att Kiruna tappade i status som försäsongsort berodde enligt Majbäck på två saker.
– Jag har själv rest runt om i hela världen för träning och jag kan säga att Kiruna som träningsort slår det mesta. Vi vet inte ens själva hur bra förhållanden vi har i Kiruna.
Men varför försvann landslagen från Kiruna?
– Det var väl främst för att det var många platser som satsade hårt på konstsnöanläggningar och sedan var väl inte intresset här i Kiruna kanske på topp heller.
Det är inte bara ekonomiska vinster med rullskidbanan enligt Majbäck.
– Den här nya banan innebär att vi får bort ungdomar och andra rullskidåkare från vägarna och därmed också riskerna för olyckor. Det går ju aldrig att räkna på hur mycket det är värt i kronor och ören.
Vad kommer rullskidbanan ha betytt om tio år?
– Att den har genererat intäkter och att vi har fler skidåkare i kommunen.
Christer Majbäck var på sin tid en stor förebild för Kirunaungdomarna. I dag heter den bästa Kirunaåkaren Lisa Vinsa och Majbäck menar att det är av stor vikt att det finns förebilder.
– Givetvis är det viktigt fast det skulle vara ännu viktigare om vi hade kunnat få ha kvar dem i Kiruna.
Menar du en elitsatsning i Kiruna?
– Nja kanske en elitsatsning och samarbete mellan klubbarna i Malmfälten.
Finns det några långt gångna funderingar på något sådant?
– Givetvis har jag funderat på allvar. Ska vi lyckas få fram och få behålla talangerna så måste något sådant till, säger Majbäck.
Hur stort är intresset för skidåkning i Kiruna i dag?
– Vi har ganska mycket ungdomar som är aktiva. Spärren i dag ligger i att vi inte har nog mycket ledare – om vi skulle få fler ledare så hade vi också kunnat ha fler "kom och prova"-dagar.
Enligt Majbäck kommer rullskidbanan att få stor betydelse för träningsförhållandena i Kiruna.
– Tittar vi på förutsättningarna i Kiruna så har det vara fantastiskt under vintermånaderna och bra för löpning på sommaren, men det har varit katastrof för rullskidåkningen, säger Majbäck innan han försäkrar:
– Nu blir det världsklass även där.