Marknadsjoggen blir digital: "Tror på deltagarrekord"

Pandemin fortsätter sätta käppar i hjulen för motionsloppen i länet. Nu har Liviöjärvi IF hittat ett sätt för att arrangera sina lopp. "Marknadsför Tornedalen", säger Robert Ylipää.

Nu står det klart att såväl Marknadsljoggen som ultraloppet över 100 kilometer i Pajala blir av - men den ena blir i digital form.

Nu står det klart att såväl Marknadsljoggen som ultraloppet över 100 kilometer i Pajala blir av - men den ena blir i digital form.

Foto: Magnus Pehrsson

Långdistanslöpning2021-04-28 19:00

Liviöjärvi IF kommer att ordna det första Ultraloppet på 100km i Pajala kommun. Sedan blir den årliga tävlingen Marknadsjoggen virtuell.

– Vi hade arrangerat Marknadsjoggen 17 år i rad, men 2020 tvingades vi ställa in tävlingen på grund av pandemin. Men nu har det möjligheter att kunna ställa om och köra loppet virtuellt via en app, säger Robert Ylipää, ordförande i Liviöjärvi IF.

Vad innebär det?

– Praktiskt innebär det att löparna anmäler sig till den distans de vill delta på i appen. Sedan kan du oavsett om du är i Råneå eller Malmö springa ditt lopp under marknadsveckan fast på din hemmaplan.

Anmälan har varit öppen sedan i måndags, men ännu har inte den digitala satsningen fått effekt.

– Vi har några anmälda redan, men det är väl de närmast sörjande, skrattar Ylipää.

Att ni kör virtuellt borgar väl kanske för ett deltagarrekord, eller?

– Det är klart att vi hoppas på deltagarrekord. 

Den 31 juli är det dags för premiär av ett annat lopp som klubben arrangerar och det är Tornedalen Ultra Run över 100 kilometer.

– Tanken är att köra på plats i alla fall som det ser ut just nu, men vi får se vad som händer längre fram.

Målet med det långa loppet är att den ska bli ett återkommande inslag i den tornedalska sommaren.

– Den kommer att få nya sträckningar varje år för att visa upp en större del av bygden.

Marknadsjoggen körs under veckan innan Pajala Marknad som eventuellt hålls mellan den 9:e och 11:e juli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!